Abstract:
فلسفهی اشراق بهمثابه حدفاصل فلسفهی ابن سینا و ملاصدرا، از اهمیت بهسزایی برخوردار است. از این رو هر کتابی که بخواهد تلاش خود را معطوف به معرفی و تحلیل آن سازد، در خور بررسی و نقد است. نویسنده در کتاب پیشروپس از تبیین زمینهی پیدایش فلسفهی اشراقی – استدلالیِ شیخ اشراق، با زندگینامه، آثار و روش فلسفی وی آغاز کرده است. آنگاه به نقدهای شیخ اشراق بر فلسفهی مشاء پرداخته و سپس به دو حوزهی معرفتشناسی و هستی شناسی در حکمت اشراق ورود پیدا کرده است. ویدر این کتاب مبنای کار خود را آثار شیخ اشراق قرار داده و ضمن معرفی خلاصهوار آثار وی، به توصیف موجز فلسفهی اشراق بر اساس کتاب اصلی او – حکمهالاشراق- پرداخته است.در این مقاله - به درخواست شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی –برآنیم با معرفی کلی اثر و ارائهی خلاصهای از محتوای آن، نقاط قوت و ضعف آن را در ابعاد صوری و محتوایی نشان دهیم و با طرح پیشنهادهایی به بهبود آن – در صورت چاپ بعدی - یاری رسانیم.
Philosophy of Eshragh is too importantasmiddle MullaSadra and Ibn Sina’s philosophy. Thus every book that introduces and analyzesit,canbe assess. in this book, The author, after propounding development ground of the logical – illuminated philosophy of Eshraghfocus on biography, compilations and philosophical method. Then he debates Suhrvardi’scritiqueto Masha’s philosophy and afterwards indicates two realm of the ontology and epistemology in wisdom of Eshragh.using the Suhrvardi’s compilations, especially wisdom of Eshragh, he presents philosophy of Eshragh in summary. In this essay, introduce the book and present it’s summary as well as indicatingpositiveandnegative aspects and suggesting points to imptove it.
Machine summary:
پیشینه در معرفی و تبیین «حکمت اشراق » کتاب هـای زیـادی نگاشـته شـده اسـت ، از جملـه : «داوریها، شناخت شناسی و نظام نوری در فلسفه اشراق » اثر محمد ذبیحـی؛ «درآمـدی بـر فلسـفه اشـراق » اثـر فـتح علـی اکبـری؛«سـهروردی و مکتـب اشـراق » اثـر مهـدی امین رضوی؛«حکمت اشراق سهروردی: گزارش حکمت اشراق با تطبیق و نقد همراه بـا متن حکمه الاشراق » اثر یحیی یثربی؛«حکمت اشراق : گزارش ، شرح و سـنجش دسـتگاه فلسفی شیخ شهاب الدین سهروردی» اثر یدالله یزدان پنـاه ؛«آواز عقـل سـرخ : مـروری بـر اندیشه های شیخ اشراق » اثر عباس بالی؛«آشنایی با حکمت مشـاء و اشـراق » اثـر هـادی رستگاری و مقدم گوهری؛ «شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی» اثر غلام حسـین ابراهیمیدینانی.
مورد دیگر مربوط به توضیح نویسنده درباره ی یکی از رسالات شیخ اشـراق بـا عنـوان «فی حقیقه العشق یا مونس العشاق » است که نویسـنده پـس از ارائـه ی توضـیحی مـوجز درباره ی آن ، به قسمت هایی از فصل ١، ٩، ١٠ و ١١ آن بـدون دخـل و تصـرف اشـاره می کند، بی آنکه اولا توضیحی درخصوص آن فصل ها ارائه دهد و یا علـت گزینشـش را مطرح کند که به نظر میرسد خواننده چنین انتظاری را داشته باشد.
نکته ی دیگر اینکه به نظر میرسد نویسنده هر چه به پایان کتاب نزدیک تر شـده ، شـتاب بیشتری در ارائه ی مطالب به خرج داده است که موجـب کـاهش دقـت لازم در ارائـه ی مطالب شده است ؛ به عنوان مثال در باب تجـرد و بقـا و خلـود نفـس ، بـر خـلاف روال همیشگی، بی هیچ توضیحی، به یک باره عبارات شیخ را مطرح کرده است (ص .