Abstract:
تمایل به پرداخت قیمت بالاتر با تمرکز بر نقش میانجی ارزش ویژه برند است. پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی، نوآوری خدمات و کیفیت خدمات بر ترجیح برند و تمایل به پرداخت قیمت بالاتر با تمرکز بر نقش میانجی ارزش ویژه برند است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی است. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را مسافران دو شرکت حملونقل ریلی مسافرتی در ایران در مسیر تهران-مشهد تشکیل میدهند. از تعداد 400 پرسشنامه که در میان این جامعه آماری توزیع شد، در نهایت 298 پرسشنامه قابل استفاده بازگشت داده شد. در تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش، از مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار AMOS24 استفاده شد. نتایج نشان داد که بازارگرایی و ابعاد آن برنوآوری خدمات و کیفیت خدمات، تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ارزش ویژه برند، ضمن تاثیرپذیری از متغیرهای پیشگفته، بر ترجیح برند و تمایل به پرداخت بالاتر، تاثیر مثبت و معنادار دارد.
Machine summary:
Ostrom, Bitner, Brown, Burkhard, Goul, Smith-Daniels .
بــه هميــن منظــور بــا توجــه بــه مطالعــه نــارور و اســلاتر (١٩٩٠)، بازارگرايــي و ابعــاد آن کــه مشــتري گرايي و رقيب گرايــي هســتند، معرفــي مي شــوند و اثــرات آن هــا بــر ارزش ويــژه برنــد از طريــق کيفيــت و نــوآوري خدمــات ، در شــرکت هاي حمل ونقــل ريلــي مســافري بررســي مي شــود.
Julian, Mohamad, Ahmed , Sefnedi 3.
در پژوهـش فعلـي کـه در صنعـت خدمـات حمل ونقـل ريلـي مسـافري انجـام شـده اسـت ، ضمــن آن کــه فــرض مي شــود نــوآوري خدمــات ، متغيــري اثرپذيــر از بازارگرايــي اســت ، تاثيــر آن بــر ارزش ويــژه برنــد خدمــات نيــز مــورد بررســي قــرار مي گيــرد.
Kumar , George Mikulic و Gil-Saura, ́Seric .
آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش برند شرکت انحراف متغيرهاي سنجه حمل ونقل ريلي تعداد نمونه ميانگين استاندارد رجا ١٥٣ ٣/٦٦١ ٠/٨٨٤ بازارگرايي (Market Orientation) نورالرضا ١٤٥ ٣/٠٢٥ ٠/٩٨٦ کل ٢٩٨ ٣/٣٤٣ ٠/٩٣٥ رجا ١٥٣ ٣/٦٧٧ ٠/٨١١ نوآوري خدمات (Service Innovation) نورالرضا ١٤٥ ٣/٣٤٧ ٠/٧٩٧ کل ٢٩٨ ٣/٥١٢ ٠/٨٠٤ رجا ١٥٣ ٣/٧٠٣ ٠/٩١٤ کيفيت خدمات (Service Quality) نورالرضا ١٤٥ ٣/٤٨٧ ٠/٩٣٦ کل ٢٩٨ ٣/٥٩٥ ٠/٩٢٥ رجا ١٥٣ ٣/٨١٣ ٠/٩٠٣ ارزش ويژه برند (Brand Equity) نورالرضا ١٤٥ ٢/٩٢٩ ١/٠٤٥ کل ٢٩٨ ٣/٣٧١ ٠/٩٧٤ رجا ١٥٣ ٣/٩١٨ ٠/٨٩٩ ترجيح برند (Brand Preference) نورالرضا ١٤٥ ٣/٣٣٨ ٠/٩١٧ کل ٢٩٨ ٣/٦٢٨ ٠/٩٠٨ تمايل به پرداخت قيمت بالاتر رجا ١٥٣ ٣/٦٩١ ٠/٩١٧ نورالرضا ١٤٥ ٣/٢٦٥ ٠/٨٨٧ (Willingness to Pay Higher Prices) کل ٢٩٨ ٣/٤٧٨ ٠/٩٠٢ همان طــور کــه نتايــج جــدول ١ نشــان مي دهــد، از نظــر پاســخگويان نمونــه مــورد بررســي ، برنــد رجــا در تمامــي ســازه ها، بــا کمــي اختــلاف ، از ميانگيــن بالاتــري در مقايسـه بـا برنـد نورالرضـا قـرار داد.