Abstract:
«مراقبت» مفهومی قدیمی و آشنا در اندیشههای دینی و اخلاقی بشر است، اما تا چند دهه پیش بهطور مستقل به آن توجه نشده بود. کتاب درباره مراقبت، که این یادداشت قصد بررسی آن را دارد، نوشته میلتون میرآف، منتشرشده به سال 1971، نخستین اثر فلسفی است که این رسالت را بر عهده گرفته است. بازشناسی مفهوم مراقبت، معرفی مولفههای ضروری برای شکلگیری رابطه مراقبتی، و ویژگیهای زندگی انسانیای که بر مدار مراقبت سامان یافته باشد محورهای این کتاباند. میرآف «مراقبت» را کمک به رشد و خود ـ تحقق بخشی دیگری (اعم از یک انسان یا یک اندیشه و ایده خلاق) میداند و مدعی است که مراقبت میتواند به زندگی انسانها نظم، معنا، و جهت دهد. او در این کتاب تلاش میکند با تعریف و تحدید این مفهوم مدعای خود را ثابت کند. کتاب درباره مراقبت درواقع مراقبت را در جایگاه مفهومی دارای اهمیت بنیادین در فلسفه اخلاق و زیست اخلاقی انسانها ازنو متولد میکند. این کتاب نخستین تلاقی مفهوم مراقبت هایدگر با مراقبت بهمعنای تیمارداری و سرآغاز راه پرآمدوشد برای تحلیل مفهوم مراقبت و بسط آن در حوزه نظریهپردازی در فلسفه اخلاق، آموزش و پرورش، اقتصاد، و علوم سیاسی است.
Machine summary:
کتاب دربارۀ مراقبت به دو موضوع مرتبط با یکدیگر اشاره دارد: نخست تعریف مراقبت مطابق همان الگوی عامی که میرآف وعده میدهد و قابلاطلاق بر تمام روابط مراقبتی است؛ و دیگر بیان این مسئله که چگونه مراقبت میتواند معنایی فراگیر و سامانبخش برای زندگی انسانی فراهم کند.
نکتۀ مهم دیگری که میرآف به آن توجه میکند این است: شاید یکی از دلایل مهم شکست ما در فهم اینکه چه میزان آگاهی و فهم در مراقبت وجود دارد این عادت باشد که گاه شناخت و آگاهی را آنقدر محدود میکنیم تا قابلیت بهکلامدرآمدن بیابد.
اعتماد مفهوم پیچیدهای است که بهنظر میرآف مراقبتکننده باید برای خودش و مراقبتشونده آن را ایجاد کند و اشاره میکند که اعتماد به دیگری برای رشد بهمعنای بیاعتنایی و لاقیدی نیست، بلکه ریشه در نگهداری و تقویت فعالانه شرایطی دارد که این اعتماد را ضمانت میکند.
نکتۀ مهم دیگری که نویسنده در این بخش بر آن تأکید میکند این است که در مراقبت از دیگری، همزمان، باید مراقب خود نیز باشم.
در خودآئینی ارتباطی خودبسندگی و خود ـ راهبری با تمرین و تکرار در ارتباط با دیگران رشد میکند و گرچه دشوارتر از خودآئینی عقلانی است، بهلحاظ اخلاقی ارزشمندتر است (برای اطلاعات بیشتر، بنگرید به Mackenzie and Stoljar 2000) نویسنده دربارۀ مراقبت اینگونه پرورده و دقیق از نگاه متفاوتش به خودآئینی سخن نگفته است، اما از کنار آن ساده عبور نکرده و با افزودن ملاحظاتی زمینۀ نقادیهای بعدی را فراهم آورده است.