Abstract:
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش معنویت درمانی بر اضطراب وجودی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه، کلیه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان از مدارس شهرستان خرمشهر بودند که در نیم سال تحصیلی ۱۳۹۷ -۱۳۹۶ با جمعیت ۳۹۵ نفر مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش تصادفی خوشهای ۳۰ نفر بهعنوان نمونه انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفره (کنترل و آزمایش) به روش نمونهگیری تصادفی تقسیم شدند. آموزش معنویت درمانی بر روی گروه آزمایش در ۸ جلسه یک ونیم ساعته اجرا شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب وجودی گود - گود بود. نتایج نشان داد که آموزش معنویت درمانی در کاهش اضطراب وجودی دانشآموزان موثر بوده. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که از معنویت درمانی میتوان در جهت کاهش اضطراب وجودی، بهعنوان یک روش موثر سود جست.
Machine summary:
بهطورکلی مسئله پژوهش حاضر این است که آیا آموزش معنویت درمانی بر اضطراب وجودی بهعنوان ریشه مهم آسیبهای روانشناختی مؤثر است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود.
جلسه سوم توکل، روش: بیان خصوصیات یک انسان متوکل و تعریف درجات و انواع توکل و بررسی نظر اعضا در مورد توکل و تجارب آنها در این زمینه، گفتگو در مورد آثار توکل و نقش آن بر سلامت روان و کاهش اضطراب، بیان شیوههای توکل.
بحث و نتیجهگیری نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره این فرضیه را مورد تائید قرار داده و نشاندهنده آن است که آموزش معنویت درمانی بر اضطراب وجودی دانشآموزان مؤثر است.
اژدری فرد و همکاران (1389)، در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که آموزش عرفان و معنویت، در افزایش سلامت روان و بهبود عملکرد جسمانی و عملکرد اجتماعی و کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان تأثیر دارد.
یافتههای پژوهش نشاندهنده تأثیر آموزش هوش معنوی بر کاهش اضطراب وجودی است.
با توجه به نتایج پژوهشهای صورت گرفته که همگی بر نقش مؤثر سازههای معنوی و مذهبی در بهبود اضطراب در نمونههای موردتحقیق خود صحه میگذارند، در این پژوهش نیز مشخص شد که آموزش معنویت درمانی به دانشآموزان دختر میتواند بر کاهش اضطراب وجودی آنان مؤثر باشد.
The results showed that training spiritual therapy was effective in reduced the existential anxiety of students.
Based on the findings of this research، it can be concluded that spiritual therapy can be used to reduced the existential anxiety as an effective method.
Keywords: spiritual therapy, existential anxiety, students.