Abstract:
این پژوهش مجموعۀ شش جلدی آموزش زبان ژاپنی را، با عنوان بیایید زبان ژاپنی بیاموزیم!، معرفی و نقد میکند. مجموعۀ یادشده بهدلیل ویژگیهای هماهنگسازی محتوای کتاب با سطوح پنجگانۀ آزمون بینالمللی سنجش توانایی زبان ژاپنی (JLPT)، پوششدادن توانایی زبان ژاپنی از سطح مقدماتی تا پیشرفته و تهیه و تدوین کتابهای کمکآموزشی مختلف بهمنظور تکمیل چهار مهارت زبانیِ گفتاری، شنیداری، خواندن، نوشتن در سالهای اخیر بهصورت کتاب درسی در بسیاری از مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان در سراسر جهان آموزش داده شده است. در گروه زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران، از سال 1394 همراه با تصویب برنامۀ درسی جدید دورۀ کارشناسی زبان و ادبیات ژاپنی ازسوی دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این مجموعه جایگزین مناسبی برای کتاب درسی دو جلدی ژاپنی برای همه؛ سطح مقدماتی قلمداد شده و بهتدریج از آن بهره برده شده است. باتوجهبه جایگاه این کتاب در آموزش زبان ژاپنی در جهان و ایران، مقالۀ حاضر میکوشد تا ضمن معرفی آن، به نقاط ضعف و قوتش بپردازد.
This paper is an attempt to introduce and review Japanese language textbook series Manabo Nihongo! published by Senmon Kyouik. This textbook series at the present time, Due to characteristics such as coordinating the content of the series with the five levels of the Japanese international JLPT test, covering the ability of the Japanese language from elementary to advanced levels, and preparing various assistant books in order to improve the four skills of language, listening, speaking, reading and writing has been used as a textbook series in many universities and language teaching centers around the world in recent years. Since the adoption of the new curriculum for Japanese language and literature by the ministry of science, research and technology's ministry of higher education planning in 2015, in the department of Japanese language and literature of university of Tehran, this textbook series has been replaced Minna no Nihongo and gradually has been used. Due to the position of this textbook series in teaching Japanese in the world and Iran, the present paper tries to highlight its advantages and disadvantages. lingual Method
Machine summary:
مجموعۀ یادشده بـه دلیـل ویژگـی هـای هماهنـگ سـازی محتوای کتاب با سطوح پنج گانۀ آزمون بین المللی سنجش توانـایی زبـان ژاپنـی (JLPT)، پوشش دادن توانایی زبان ژاپنی از سطح مقدماتی تا پیشرفته و تهیه و تـدوین کتـاب هـای کمک آموزشی مختلف به منظور تکمیل چهار مهارت زبانی گفتـاری ، شـنیداری ، خوانـدن ، نوشتن در سال های اخیر بـه صـورت کتـاب درسـی در بسـیاری از مراکـز دانشـگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان در سراسر جهان آموزش داده شـده اسـت .
). در جلد دوم ، به منظور یادآوری ، بعـد از فهرسـت دوبـاره بخش معرفی شخصیت های فرضی نقش آفرین قبل از آغاز درس بیست ویکم دیده می شود و بعد از اتمام درس چهلم ، جدول صرف افعال و فهرست واژه های به کاررفته در کتاب بـه ترتیب حروف الفبا آورده شده است (١٧٤ - ١٧٢ :٢ .
این ویژگی حساب شده از تکیـۀ بیش از حد زبان آموز به فوریگانا برای خواندن کانجی می کاهد و درنهایت ، به تقویت مهـارت خواندن و نوشتن حروف پیچیدٔە کانجی می انجامد و از نقاط قوت و نوآوری هـای مجموعـه است که در بسیاری از سایر مجموعه های آموزش زبان ژاپنی یادشده مشاهده نمی شود.
ازطرفی ، در پی نوشت شمارٔە ٣ این پژوهش ذکر شد که برای آموزش نویسه های کانجی در گـروه زبـان و ادبیـات ژاپنـی دانشـگاه تهـران ، از مجموع کتاب های (Kanji ,to N٥ Nihongo Charengi, N٤) و سپس (Kanji Master) استفاده می شود و نـه کتـاب هـای آمـوزش کـانجی کـه از کتـاب هـای کمـک آموزشـی مجموعـۀ موردپژوهش است .