Abstract:
چگونه با افرادی که بهلحاظ فرهنگی متفاوتاند میتوان رفتاری برابر و عادلانه داشت؟ عدالت رفتاری درقبال گروههای فرهنگی متفاوت چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ آنگاه که لازم باشد درخصوص عدالت هویتی میان اقلیتهای فرهنگی تصمیمگیری و سیاستگذاری کلانی در سطح حاکمیت صورت گیرد، بر ابعاد پیچیدة این وضعیت بیشازپیش افزوده میشود. از گذشتههای دور اقلیتهای فرهنگی در میانة مرزهای سیاسی حضور داشتهاند و امروزه بهسبب مهاجرتهای گسترده و گسترش وسایل ارتباطی بر تقابلها و تضاربهای فرهنگی این گروهها با جامعة اکثریت افزوده شده است. درمقابل مطالبات حقوقی اقلیتهای فرهنگی، اندیشمندان متعددی با رویکردهای متفاوتی به ارائة راهکارهایی پرداختهاند. ویل کیملیکا بهمنزلة متفکری لیبرال در کتاب شهروندی فرهنگی درپی تشریح انواع گروههای فرهنگی و اقسام مطالبات حقوقی ایشان است. کیملیکا در مواجهه با مطالبات حقوقی اقلیتهای فرهنگی و سیاستگذاری دراینخصوص به گذشتة تاریخی این گروهها، مطالبات حقوقی امروزین آنها، و نتایج مترتب بر تحقق مطالبات حقوقی ایشان اشاره دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کیملیکا با تفکیک بین اقلیتهای قومی و ملی درصدد ارائة سیاستگذاریهایی درجهت حفاظت بیرونی و درونی از این گروههاست و هدف از این حفاظت را جلوگیری از بیعدالتیهای درونی و بیرونی نسبت به این اقلیتها بیان میکند.
How can we encounter ethnic diversities in our society? How can we behave towards others? What is a fairer way? These questions are inevitably vital when we ask about social justice and when we are faced with the reality of diversity in contemporary societies. Since one of the most important parts of this reality is rooted in different identities that we recognize in everyday life, this article focuses on the problem of “identity justice” in a multicultural society and tries to find the relatively best possible answers through the perspective of Kymlicka in Multicultural Citizenship. Kymlicka, as a liberal thinker, describes the condition in which different ethnic and racial groups can live together fairly. His arguments show us a theoretical framework for protection of diversity from a liberal perspective and express serious concern over the political and sociological issues such as the connection between the individual and culture, group’s rights, freedom, and justice. This framework seems to be a political and theoretical guideline for public policy regarding the problematic connection between justice and identity which is called “identity justice” in this article.
Machine summary:
عدالت هويتي و اقليت هاي فرهنگي نقد و بررسي کتاب شهروندي چندفرهنگي اثر ويل کيمليکا شهاب دليلي * مجتبيمقصودي ** چکيده چگونه با افرادي که به لحاظ فرهنگي متفاوت اند ميتوان رفتـاري برابـر و عادلانـه داشـت ؟ عدالت رفتاري درقبال گروه هاي فرهنگي متفاوت چه ويژگيهايي بايد داشته باشد؟ آن گـاه که لازم باشد درخصـوص عـدالت هـويتي ميـان اقليـت هـاي فرهنگـي تصـميم گيـري و سياست گذاري کلاني در سطح حاکميت صـورت گيـرد، بـر ابعـاد پيچيـدٔە ايـن وضـعيت بيش ازپيش افزوده ميشود.
نسبت اقليت فرهنگيومطالبۀآن ازجامعۀبزرگ تر وضعيت عامل نوع اقليت نوع سرزمين مطالبه طيفي از خودمختاري يا تکثر ادغام وفدرگهنردگ ن هاي اقليت ملي تمدروکلزقلبمزررويتردر خودگرداني تا اطمينان از فرهنگي امکان بقاي جوامع متمايز خود تمايل به تلفيق در جامعۀ تکثر برخواسته از مهاجرت گروه هاي پراکندگي در دولت بزرگ تر به هم راه اصلاح نهادها فرهنگي فردي و گروهي قومي بزرگ تر و قوانين جامعۀ غالب درجهت بقاي فرهنگي درمجموع ، کيمليکا تذکر ميدهـد کـه نتيجـۀ درخواسـت حقـوق خـودگرداني ازسـوي اقليت ها به معناي تمايل به تضعيف پيوند با جامعۀ سياسي بزرگ تر است که چالش جـدي بـا کـارکرد تلفيـق کننـدٔە شـهروندي دارد و مـدعاي آن حضـور چنـد جامعـۀ سياسـي اسـت ، درحاليکه نتيجۀ تحقق ديگرمطالبات ايشان به تقويت وحدت اجتماعي سياسي ميانجامد.
نويسنده در سراسر اين اثر تلاش دارد تا بيان کند که ما در وضـعيتي قـرار داريـم کـه بـا چندين گروه مختلف اقليت هاي فرهنگي روبه روييم ؛ چندين و چند شـيوه در مسـير تحقـق حقوق ايشان وجود دارد و درنهايت هر الگوي برگزيده شـده نتـايجي را بـه هـم راه مـيآورد.