Abstract:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان تاثیر برنامه درسی در تدریس معلمان تهیه شده است. مطالعه حاضر
از نوع توصیفی تحلیلی ١ است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده
است. آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد خدماتی که وظیفه آن آموزش افراد بعنوان سرمایه های یک
کشور است وظیفه ای مهم و بنیادی بر عهده دارد که، باید آن را منطیق بر چهار چوبی از قبل مشخص و
برنامه ریزی شده انجام دهد تا بتواند هر آنچه را که نیاز افراد در راستای بروز رسانی آگاهی هایشان است به
نحو احسن انجام دهد فعالیت ها را انتظام بخشد، در جهت مطلوب هدایت کند، از اتلاف وقت و نیرو و
سرمایه جلوگیری و بر روند پیشرفت امور نظارت کند. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به عنوان
مرکز برنامهریزی درسی وزارت آموزش وپرورش کشور ما نیز به منظور انسجام بخشیدن به فعالیت های
برنامهریزی درسی و جلوگیری از پراکنده کاری و اعمال سلیقه های فردی و گروهی در تدوین برنامه ها،
مجموعه فعالیت های اساسی برنامه ریزی درسی را که می باید در تولید یک برنامه ی درسی انجام شود
طبقهبندی کرده و سلسله مراتب مراحل اجرایی آنها را به صورت یک روند نما ترسیم و ارائه نموده است.
تا هم دستاندرکاران برنامه ریزی درسی فعالیت های خود را در این چهارچوب انجام دهند و هیچ یک از
مراحل را نادیده نگیرند و همکسان دیگری که از خارج سازمان، می خواهند از نحوه عمل و جریان فعالیت
برنامهریزی درسی مطلع شوند بتوانند با بررسی این روند نما به چگونگی انجام مراحل مختلف فعالیت های برنامه ریزی درسی پی ببرند در راستای رسیدن به این اهداف راه های مختلفی وجود دارد که از جمله آنه می توان به "برنامه درسی" اشاره کرد .
Machine summary:
با آنکه معلم ايدئاليست از جريان آزاد بحث استقبال ميکند، ولي نه اطلاعات غلط را ترغيب ميکند و نه اجازه ميدهد عقايد بي اساس مقصود واقعي مبحث يادگيري را مخدوش سازد (گوتک ، ترجمه پاک سرشت ، ١٣٨٦، صص ٤٢و٤٣) تقليد از الگوها و اسوه ها نيز بخشي از روش تربيتي ايده آليسم را شامل ميشود و دانش آموزان درس هاي ارزشمندي را بر مبناي نمونه ها و الگوهاي شايسته بر گرفته از تاريخ و ادبيات و دين و زندگينامه و فلسفه اخذ ميکنند و معلم نيز الگوي مداومي است که بايد مظهر کاملي از عاليترين ارزش ها ميباشد و از ذوق زيباييشناسي بهره مند باشند البته بايد به خاطر داشت که تأسي از ديگران تقليد نيست بلکه شامل بسط خير در زندگاني انسان است (همان منبع ، ص ٤٤) واقع گرايي که در کلاس درس معلم محور است طبعا روش هاي تدريسي را پيشنهاد ميکند که تقريبا حالت آمرانه دارند (شعارينژاد، ١٣٨٣، ص ٤١٠) و درک مفاهيم دقيق و روابط ميان آنها را مهم تلقي ميکند (شريعتمداري، ١٣٧٩، ص ١٩٤) به اين صورت معلم موظف است از دانش آموز بخواهد که حقايق را به خاطر بسپارد، مقايسه کند و توضيح دهند.