Abstract:
بهرغم پژوهشهای بسیاری که در حوزه خبر و ویژگیهای زبانشناختی گفتمان رسانهای انجام شده است، توجه به ژانرهای خبری و تفاوتهایی که در جزئیات زبانشناختی این انواع وجود دارد، مغفول مانده است. این ژانرها شامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کارگری، بینالملل، ورزشی و علمی هستند. در این پژوهش تلاش شده است حوزههای اجتماعی و ورزشی به لحاظ ویژگیهای زبانشناختی با استفاده از نظریه ایدئولوژی وندایک (۲۰۰۶) مورد بررسی قرار گرفته و تفاوتهای هر یک از آنها شناسایی، توصیف و تبیین شود و در نهایت الگویی برای انتخاب و نگارش خبر برای هر کدام از این آنها ارائه شود. دلیل انتخاب این دو حوزه پرمخاطب بودن آنها و اختلاف معنیدار میزان خطاهای زبانشناختی در اخبار این دو حوزه نسبت به سایر حوزههای خبری است. این پژوهش به روش میدانی انجام شده و دادههای آن با استفاده از آزمون خی دو مورد تحلیل قرار گرفته است. ارزیابی کارایی الگوی ارائه شده نشان داد که این الگو به لحاظ زبانشناسی و نظریههای ارتباطی میتواند به عنوان مرجعی برای فعالان حوزه اجتماعی و ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد و نتیجهای که با استفاده از شم حرفهای حاصل شده و برای دستیابی به آن، صرف چندین سال زمان نیاز است، در قالب الگویی منسجم و کارامد خلاصه شود تا به این ترتیب هم استفاده بهینه از نیروی انسانی محقق شده و هم الگوی واحد و یکدست برای مراجعه و استناد متخصصان هر حوزه معرفی شود.
Although many studies have been done on news and linguistics features of media discourse, considering news genres and differences in their linguistics details have been neglected. This genres include political, social, economical, cultural, labor, international, world and science. This research is due to study on linguistics features of sport and social news, considering Van Dijk’s Theory of Ideology (2006) and also their differences is due to be identified, described and explained. By doing so, in the end a model will be represented for selection and representation of news in these fields. The reason for selection of these two fields is the amount of their audience and meaningful difference of their linguistic errors in comparison with other fields. This research has been done by field method and the data has been analyzed by Chi-squared test. Evaluation of efficiency of this model showed that it can be used as source for journalists in these two fields linguistically and considering communication theories. By doing so, journalists, editors and editors in chiefs have a scientific reference and this would lead to optimization of human force who works in media.
Machine summary:
توصيف ، تحليل زبان شناختي و ارائه الگوي توليد و انتخاب خبر در حوزه هاي اجتماعي و ورزشي در چارچوب نظريه ايدئولوژيک وندايک (٢٠٠٦) فردوس آقاگلزاده * ، آزاده کشوردوست ** عاليه کرد زعفرانلو کامبوزيا*** ، ارسلان گلفام **** تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١٠/١٢ تاريخ پذيرش: ١٣٩٨/٣/٢٩ چکيده به رغم پژوهش هاي بسياري که در حوزه خبر و گفتمان رسانه اي انجام شده است ، توجه به ژانرهاي خبري و تفاوتهایی که در جزئيات زبانشناختي اين انواع وجود دارد، مغفول مانده است .
در اين پژوهش تلاش شده است حوزه هاي اجتماعي و ورزشي به لحاظ ويژگيهاي زبانشناختي با استفاده از نظريه ايدئولوژي وندايک (٢٠٠٦) مورد بررسي قرار گرفته و تفاوتهاي هر يک از آنها شناسایی، توصيف و تبیین شود و در نهايت الگویی براي انتخاب و نگارش خبر براي هر کدام از آنها ارائه شود.
ارزيابي کارایی الگوي ارائه شده نشان داد که اين الگو به لحاظ زبانشناسي و نظريه هاي ارتباطي مي تواند به عنوان مرجعي براي فعالان حوزه اجتماعي و ورزشي مورد استفاده قرار بگيرد و نتيجه اي که با استفاده از شم حرفه اي حاصل شده و براي دستيابي به آن، صرف چندين سال زمان نياز است ، در قالب الگویی منسجم و کارآمد خلاصه شود تا به اين ترتيب هم استفاده بهينه از نيروي انساني محقق شده و هم الگوي واحد و يک دست براي مراجعه و استناد متخصصان هر حوزه معرفي شود.