Abstract:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر اهمیت مدیریت سرمایهی در گردش در تعیین میزان سودآوری شرکتها، صورت گرفته است. در این پژوهش، دورهی بازپرداخت حسابهای پرداختنی، دورهی گردش موجودیها، دورهی وصول مطالبات وچرخهی تبدیل وجوه نقد بعنوان مولفههای مدیریت سرمایهی در گردش در نظر گرفته شده است. دادههای سالهای 1381 الی 1392، 64 شرکت از جامعهی آماری شرکتهای صنایع خودرو و ساخت قطعات و صنایع پتروشیمی و مواد شیمیایی سازمان بورس اوراق بهادار تهران نمونهی آماری این پژوهش بوده است. اندازهی شرکت (با مقیاس لگاریتم طبیعی فروش)، رشد فروش، نسبت بدهی مالی ونقدینگی، بعنوان متغیرهای کنترلی مورد استفاده قرار گرفته است. در تحقیق حاضر با کمک روش آماری رگرسیون بادادههای ترکیبی، فرضیههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان دادکه افزایش طول دورهی وصول مطالبات، دورهی گردش موجودیها، دورهی بازپرداخت حسابهای پرداختنی و چرخهی تبدیل وجوه نقد، تاثیر منفی و معناداری بر میزان سودآوری شرکتها دارد. بنابراین مدیران میتوانند با کاهش طول دورهی وصول مطالبات، دورهی گردش موجودیها، دوره-ی بازپرداخت حسابهای پرداختنی و چرخهی تبدیل وجوه نقد در سطح مطلوب، میزان سودآوری را افزایش دهند.
Current study aimed to investigate the impact of the importance of working capital management. In this research, the repayment period of payable accounts, period of inventory turnover, period of receiving demands, and conversion of circle of cashes have been considered as components of working capital management. Data of the study were collected from 64 companies of car industries and producing parts, petrochemical industries and chemical materials, and stock exchange of Tehran between years of 2002 to 2013. Company size (with sale natural logarithm scale), sale growth, the ratio of financial debt, and liquidity have been considered as control variables. Using statistical regression method with combined data, research hypotheses were analyzed. Obtained results indicated that the period of receiving demands, period of inventory turnover, and conversion of circle of cashes, and repayment period of payable accounts have negative and significant impact on the profitability of companies. Therefore, managers can increase the profitability by reducing period of receiving demands, period of inventory turnover, and conversion of circle of cashes, and repayment period of payable accounts.