Abstract:
مقاله حاضر با هدف معرفی شخصیت و اندیشههای امام علی(ع) از منظر شرقشناسان فرانسوی نگارش یافته است. برخی از مستشرقان با استناد به منابع معتبر به بیان حقایق و عدهای نیز با نوعی جانبداری و غرضورزی به کتمان وقایع پرداختهاند. فرضیه نوشتار حاضر این است که فضای فکری و میزان دسترسی اسلامشناسان به منابع اسلامی و شیعی تأثیر قابل توجهی بر تحقیقات آنها گذاشته است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای به این پرسش پاسخ میدهد که مستشرقان فرانسوی چه تصویری از شخصیت و اندیشههای حضرت علی(ع) را به خوانندگان خود ارائه نمودهاند. بدیهی است مطالعه آراء مستشرقان در باب تاریخ اسلام صرفاً به منزله رد یا تأیید اولیه و شتابزده آنها نیست، بلکه مراد این است که با دانستن نگاه اسلامشناسان نسبت به تشیع بتوانیم به اهداف و انگیزههای این دسته از مستشرقان نسبت به پژوهش درباره تشیع پی برده و شناخت حاصل نماییم.
This article aims to introduce the personality and ideas of Imam Ali (AS) from the perspective of French Orientalists. Some scholars have cited events as partiality and bias, relying on credible sources to express the facts and some. The hypothesis of the present paper is that the intellectual space and extent of Islamists' access to Islamic and Shiite sources have had a significant impact on their research. This article uses a descriptive-analytical approach and relies on library resources to answer the question of what image the French Orientalists have presented to their readers of Ali's personality and ideas. Obviously, the study of Orientalists' views on Islamic history is not merely a matter of their early or accelerated rejection or endorsement. To gain understanding.
Machine summary:
*از*آنجايي *که * اسلام *پژوهي *سهم *بسزايي *از*مطالعات *خاورشناسان *را*به *خود*اختصاص *داده *است *اين *نوشتار*با*اين *فرضيه * که *مباني *فکري *و*هم *چنين *ميزان *دسترسي *مستشرقان *به *منابع *معتبر*اسلامي *و*شيعي *بر*تحقيقات *و* پژوهش *هاي *آنها*تأثير*گذاشته *است *در*پي *پاسخ *به *اين *پرسش *برخواهد*آمد*که *شرق -شناسان *فرانسوي * چه *تصويري *از*شخصيت *و*انديشه *هاي *حضرت *علي (ع )*را*به *خوانندگان *خود*ارائه *کرده *اند.
*در*تعبير* ديگري *استشراق *چنين *بيان *شده *و*عبارت *است *از*مجموعه *تلاش *هاي *علمي *غربيان *براي *شناسايي *و* شناساندن *کشورها*و*شرايط *جغرافيايي ،*منابع ،*معادن ،*تاريخ ،*قوميت *ها،*زبان ،*ادبيات ،*هنر،*آداب ،*سنن ،* عادات ،*فرهنگ ،*باورها،*اديان ،*تمدن *ها،*ويژگي*هاي *روان -شناختي ،*حساسيت *هاي *روحي ،*ابعاد*خطرناک *و* نقاط *آسيب *پذير*مردم *کشورهاي *مشرق *زمين *از*خاور*دور*تا*خاور*نزديک *و*شرق *درياي *مديترانه *و*حتي * سرزمين *هاي *اسلامي *در*آفريقاي *شمالي *و*ديگر*نقاط *جهان *در*جهت *کشف *ثروت *هاي *مادي *و*معنوي *آنان * براي *تأمين *منافع *غربيان *(زماني ،*١٣٨٥:*٣٣).
انکيري *در*کتاب *شهسوار*اسلام *حقا*و*انصافا*زبان *به *تمجيد،*تحسين *و*ستايش *علي (ع )*گشوده *است *اما*با* توجه *به *شناخت *انکيري *نسبت *به *تاريخ *اسلام ،*در*مورد*ديگر*ابعاد*و*زواياي *زندگي *و*شخصيتي *علي (ع )*و* هم *چنين *انتخاب *آن *حضرت *به *عنوان *جانشين *پيامبر*که *برخي *از*مستشرقين *به *آن *اذعان *دارند،*اشارات * عميقي *به *چشم *نمي*خورد*و*در*پاره *اي *از*موارد،*انکيري *در*تحليل *مسائل *و*وقايع *دچار*خطا*و*اشتباه *شده * است *و*نتوانسته *اطلاعات *دقيقي *را*پيش *روي *مخاطبان *خود*قرار*دهد.
*ريشار*نيز*مثل *اکثر*شرق *شناسان *فرانسوي *معتقد*است *که * پيامبر*اسلام *جانشيني *براي *خود*تعيين *نکرد*و*مسلمانان *بعد*از*فوت *پيامبر*به *خلافت *ابوبکر*به *عنوان *يار* نزديک *آن *حضرت *گردن *نهادند،*ولي *شيعيان *از*همان *ابتدا*به *مخالفت *با*خلفاي *راشدين *پرداختند*و*معتقد* بودند*که *حق *امام *علي (ع )*غصب *شده *است *(ريشار،*١٩٩٥:*١٦).
*تعدادي *از*اين *افراد*با*استناد*به *منابع *معتبر،*مطالبي *را*به *رشته *تحرير*درآورده *اند*و*برخي * نيز*بدون *دسترسي *به *منابع *اسلامي *و*با*در*اختيار*داشتن *منابع *غير*موثق ،*در*مورد*شخصيت *علي (ع )*و* هم *چنين *دوران *زمامداري *و*جانشيني *آن *حضرت *بعد*از*پيامبر*اسلام *ديدگاه *هايي *ارائه *نموده *اند*که *قابل * ملاحظه *و*نقد*و*بررسي *است .