Abstract:
تربیت معلم تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، از اهداف و آرمانهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد. هدف این پژوهش، مطالعه تربیت معلم تراز نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های قرآن میباشد. این پژوهش از نوع کیفی است و برای استخراج و تحلیل دادهها، از راهبرد نظریه داده بنیاد کلاسیک (گلیزر) استفاده شده است. نتایج تحلیل طی چند مرحله، کدگذاری باز، شناسایی گزاره ها و مفاهیم کلیدی، کدگذاری انتخابی، تحلیل مقوله های اصلی و فرعی و کدگذاری محوری و نظری با محوریت تربیت معلم تراز نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزههای قرآن؛ تعداد 57 مفهوم کلیدی استخراج شده است. این مفاهیم در تحلیل استقرایی به 6 مقوله فرعی: ارزشها، اهداف، مفاهیم، قلمروها، اصول و روش ها انعکاس یافته است. در ادامه 6 مقوله فرعی، 3 مقوله اصلی: چرایی، چیستی و چگونگی، تحلیل شده است. این یافته ها میتواند به عنوان الگوی مفهومی تربیت معلم تراز نظام جمهوری اسلامی براساس آموزههای قرآن کریم، مورد بهره برداری قرار گیرد.
Teacher education according to the standards of the country is one of the goals and ideals of the Islamic Republic of Iran. The purpose of the current research is to study the teacher education system standardized for the Islamic Republic of Iran according to the teachings of the Qur'an. This qualitative research has employed the strategy of Glazer's classic data-based theory to elicit and analyze the data. 57 key concepts have been extracted in several stages of open coding, the identification of key propositions and concepts, selective coding, the analysis of the main and secondary categories and the pivotal and theoretical coding focused on the Islamic Republic of Iran teacher education criteria according to the teachings of the Qur'an. On the basis of the inductive analysis, these concepts are categorized into the six sub-categories of values, goals, concepts, territories, principles and methods. Consequently, three main categories were extracted: why, what, and how. These findings can be exploited as a conceptual model for teacher education in the Islamic Republic of Iran.