Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هشتم در درس علوم تجربی بود. روش پژوهش، شبه آزمابشی و با توجه به ماهیت موضوع، اهداف و فرضیههای آن از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند و نمونه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم مدرسه توحید به تعداد 50 نفر که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفنتد. به منظور سنجش آزمودنیها، آزمون یادگیری و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفتند. در این پژوهش، گروه آزمایش به روش مدل طراحی آموزشی انگیزشی کلر و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس چند متغیره) انجام گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با استفاده از الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر آموزش دیده بودند، بیشتر از گروه کنترل بود.
The purpose of this study was to investigate the causal role of Claire's motivational educational design on learning and motivation of eighth grade female students in experimental science course. The research method was quasi-experimental and due to the nature of the subject, its aims and hypotheses were applied. The statistical population of the study consisted of all eighth grade female students in district 4 of Tehran in the academic year of 2012-2013. They were selected and divided into experimental and control groups. To assess the subjects, learning test and academic achievement motivation questionnaire were used. In this study, the experimental group was trained using the Clar motivational training design model and the control group was trained in the conventional way. Data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (covariance analysis and multivariate analysis of variance). The results of the data analysis showed that the learning and motivation of students who were trained by the Claire motivational educational design model were higher than the control group.