Abstract:
هدف پژوهش، طراحی مدل تصمیمات رفتاری تماشاگران و کیفیت خدمات با تأکید بر کیفیت زیباشناختی است. روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری تماشاگران بازی پرسپولیس-استقلال در نیمفصل دوم 1394 بود و نمونۀ آماری براساس جدول مورگان و نمونة در دسترس، 384 نفر شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS16 و LISREL استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین کیفیت خدمات درکشده و ابعاد آن (کیفیت عملکردی، فنی و زیباشناختی) بین تماشاگران پرسپولیس و استقلال تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین ارتباط بین ابعاد کیفیت خدمات روی رضایتمندی تماشاگران مربوط به کیفیت فنی (68/0) و سپس زیباشناختی (61/0) و کیفیت عملکردی (54/0) بود. نتایج نشان داد بین رضایتمندی و تصمیمات رفتاری تماشاگران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (72/0=φ). بنابراین با توجه به نتایج میتوان گفت مدیران باشگاهها و استادیومها باید علاوهبر کیفیت عملکردی و فنی، به کیفیت زیباشناختی در استادیومها توجه خاص داشته باشند تا بتوانند تجربهای بهیادماندنی از حضور در ورزشگاه را برای تماشاگران به ارمغان بیاورند و آنها را به تصمیمگیری برای حضور مجدد در ورزشگاه و وفاداری به تیم خود مجاب کنند.
The study aim is designing model of football spectators’ behavioral intentions and Service Quality. Research method is Descriptive-correlation and type of Applied Researches. The statistical population was the Iranian Premier League football spectators, and samples were selected 384 persons who have participated in the competition between the teams of Esteghlal and Persepolis at Tehran Azadi Stadium in 1394 based on Morgan Table and; These samples were selected by convenience sampling method. For data collection used of questionnaires and for data analysis, descriptive statistics and inferential statistics was used in the software SPSS16 and LISREL. Results showed that there is significant differences between Perceived service quality and it's dimensions in Perspolis and Esteghlal Fan's. also, Results showed that most impact of service quality dimensions on satisfaction was related to technical quality (factor loading of 0.68), then Aesthetic Quality (factor loading of 0.61)and finally functional quality(factor loading of 0.54). other results showed that there is significant relationship between satisfaction and behavioral intentions(φ=0.72). thus, with respect to results can be stated that in addition to technical and functional dimensions of quality, managers and directors of clubs and stadiums should particularly pay attention to Aesthetic Quality and stadium Layouts to provide a memorable experience from sports stadiums for spectators and Convince them to make decisions for presence in the stadium and loyalty to their team.