Abstract:
یکی از جذّابترین زمینههای مطالعه و پژوهش در ادبیّات مشرقزمین، پرداختن به تأثیر متقابل آثار ادبی در زبانهای پارسی و عربی و بهویژه درونمایههای مشترک دیوانهای شعری پارسی و عربی است که از کهنترین مباحث ادبیّات تطبیقی و در عین حال از دشوارترین زمینههای پژوهش در این عرصه نیز بهشمار میرود. در جستار فراروی که بهشیوة علمی – پژوهشی فراهم آمده، نگارنده کوشیده است که با روش تحلیلی - توصیفی و بر اساس مکتب فرانسه در ادبیّات تطبیقی، تأثیر شعر و ادب عربی را بر دیوان فرّخی سیستانی شاعر پارسی قرن پنجم هجری کاوش نماید. پژوهش حاضر، پس از پیشگفتار و پرداختن به سبک شعری فرّخی، به تأثیر قرآن و واژگان و نامهای عربی بر دیوان وی اشارهای کوتاه نموده، سرانجام به مبحث تفصیلی مقاله، یعنی مقایسۀ نمونههای متعدّدی از اشعار و امثال عربی با اشعار فرّخی پرداخته و ازجمله به این نتیجه رسیده است که فرّخی، در عین تأثیرپذیری از تعبیرها و تصاویر شعر و ادب عربی، شاعری خلّاق و مضمونآفرین است؛ دیگر اینکه در ادبیّات مشرقزمین و بهویژه شعر فرّخی، فرهنگ غلبة قلم بر تیر و شمشیر که آرزوی انسانهای فرهیختة عصر حاضر است، بهخوبی جلوهگر شده است. امید، آنکه این کاوشنامه، پیوند دیرین ادب پارسی و عربی را بیش از پیش بنماید و منبعی دیگر به منابع پژوهشهای تطبیقی بیفزاید.
One of the most interesting areas of study and research in Eastern literature is the
interaction of literary works in Persian and Arabic languages, especially the common
themes of Persian and Arabic poetry, which is one of the oldest topics in comparative
literature. It is also one of the most difficult fields of research in this field. In the present
study, which has been prepared by the scientific-research Institute, the author has tried
to explore the influence of Arabic poetry and literature on the poetry of Farrokhi Sistani,
a fifth-century Persian poet, in a comparative-descriptive-analytical manner based on
the French school of comparative literature. The present study, after preface and deals
with Farrokhi's poetic style, it briefly points to the influence of the Qur'an and Arabic
words and the names on his collection. Among other things, it has been concluded that
Farrokhi, while being influenced by the interpretations and images of Arabic poetry and
literature, is a creative and thematic poet; furthermore, in the literature of the Orient, and
especially in Farrokhi's poetry, the dominant culture of the pen on the arrow and the
sword, which is the dream of the educated human beings of the present age, has been
well illustrated. Hopefully, this exploration will further the long-standing connect
between Persian and Arabic literature and it adds another source to the sources of
comparative research.