Abstract:
هدف: تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر بازیهای الکترونیکی جورچین بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان با نارساخوانی شهر گرگان صورت گرفته است. روش: این پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی در دامنه سنی 7 تا 10 سال با اختلال نارساخوانی است که به مراکز دولتی شکوفا، دنا و مراکز غیرانتفاعی حکمت و باران در شهر گرگان مراجعه کردهاند. حجم نمونه با توجه به شبه آزمایشی بودن طرح، ۴۰ نفر در نظر گرفته شده که از این تعداد 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل بهصورت تصادفی ساده جایدهی شدهاند. ابزار گردآوری دادهها آزمون خواندننما (کرمی نوری، مرادی، اکبری، 138۷) است و ابزار مداخله بازی الکترونیکی جورچین تتریس است که به مدت چهار هفته و در شش جلسه 30 دقیقهای اجرا شده است. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان میدهد که بازیهای الکترونیکی جورچین بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان دختر نارساخوان شهر گرگان تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: انجام بازیهای الکترونیکی جورچین توسط دانشآموزان نارساخوان شهر گرگان تأثیر مثبتی را بر مهارتهای خواندن به ویژه مؤلفههای «نامیدن تصاویر و درک متن و خواندن کلمات» داشته است. بر این اساس میتوان از این ابزار در مداخلههای بازپروری خواندن استفاده کرد.
Objective: The effect of electronic puzzles on the reading performance of students with dyslexia in Gorgan, Iran was examined. Method: The present applied study used a quasi-experimental, pretest-posttest design with a control group. The statistical population consisted of 255 female students with dyslexia aged 7-10 years visiting Shokoofa and Dena state-run clinics and Hekmat and Baran private clinics in Gorgan. A sample of 40 was selected, and 20 students were randomly allocated to the experimental and 20 to the control group. The data collection tool was NEMA reading test (Kormi, Moradi & Akbari, 2002) and the intervention tool was Tetris electronic game played for six sessions of 30 minutes for four weeks. Results: The analysis of covariance showed that electronic puzzles significantly improve the reading performance of female students with dyslexia. Conclusion: Electronic puzzles have the greatest impact on the components of "picture naming”, “reading comprehension”, and “word reading”. Thus, this intervention can be used for improving reading.