Abstract:
هدف: در شرایط کسب وکار امروزی، موفقیت سازمان ها به سرعت واکنش آنها به تغییرات محیط وابسته
است و مدل های کسب وکار ایستا و بدون تغییر در محیطه ای رقابتی فعلی محکوم به شکست هستند.
سازمان ها در این شرایط باید دائما مدل کسب وکار خود را بازنگری کرده و در صورت نیاز آن را با شرایط
جدید سازگار و منطبق کنند. در همین راستا هدف این پژوهش، مفهوم پردازی سازگاری مدل کسب وکار و
شناسایی پیشران های محیطی سازگاری مدل کسب وکار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
روش: برای این منظور با استفاده از نظریه داده بنیاد چندگانه به تحلیل داده های حاصل از مرور نظاممند
مبانی نظری( 15 سال اخیر) و نیز مصاحبه با خبرگان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ( 18 نفر) که
به صورت غیراحتمالی و هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شدند، پرداخته شده است.
یافته ها درنهایت مدلی توسعه یافته است که در آن مهمترین مولفه های سازگاری مدل کسب وکار در سه
گروه سازگاری در ارزش پیشنهادی، سازگاری در خلق ارزش و سازگاری در کسب ارزش مفهوم پردازی
شده اند نتیجه گیری: در نهایت پیشران های محیطی که در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، محرک سازگاری مدل کسب وکار هستند در شش گروه عوامل سیاسی و قانونی، عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با بازار، عوامل مرتبط با فناوری، عوامل اجتماعی و عوامل مرتبط با رقبا قرار گرفته اند.
Objective: In today's business environment, the success of any organization depends on its rapid response to environmental change, and static business models are doomed to failure in the current competitive environment. Organizations in these situations should constantly revise their business model and adapt it to new requirements if needed. The purpose of this study is to identify and explain the business model adaptation and identify its environmental antecedent in ICT industry.
Methodology: for this purpose, the ICT industry has been studied and using Multi grounded theory, data analyzed from systematic literature review over the past 15 years, and interviews with 18 industry experts, which are improbably and purposefully, selected using the snowball method.
Finding: Finally, a model was developed in which environmental antecedent affecting business model adaptation into six groups of "political", "legal", "economic", "market", "technological", "social", and "competitor factors".
Conclution: business model adaptation has been conceptualized into three groups: "value proposition adaptation", "value creation adaptation" and "value capture adaptation".