Abstract:
پژوهش حاضر باهدف تبیین سبک یادگیری متناسب با پرورش هوش هیجانی در دوره پیشدبستان انجام شد. روش پژوهش، سنتزپژوهی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اسناد شامل مقاله، کتاب علمی، رسالهها، منابع علمی و پایگاههای اطلاعات علمی مرتبط با مولفههای تدوین برنامه درسی پیشدبستانی مبتنی بر هوش هیجانی است. که در این بین 18 منبع اصلی انتخاب گردید. روش نمونهگیری از این اسناد هدفمند بود. در این نمونهگیری، محقق براساس شاخصهایی که مدنظر دارد و شناخت یا تجربهای که از موضوع دارد اسناد مرتبط و موردنظر را انتخاب میکند. روشهای گردآوری داده های پژوهش به دو شیوه کتابخانهای و میدانی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش اسنادی، فیشبرداری است؛ روش تجزیه و تحلیل براساس کدگذاری سهگانه باز، گزینشی/انتخابی و محوری مبتنی بر نظریه دادهبنیاد یا گراندد تئوری است. یافتههای پژوهش نشان داد که سبک یادگیری متناسب با هوش هیجانی در دوره پیش دبستان عبارتند از: سبک یادگیری مهارتمحور- سبک یادگیری طبیعیتمحور – سبک یادگیری دیداری- سبک یادگیری لمسی- سبک یادگیری شنیداری- سبک یادگیری مبتنی بربحث گروهی- سبک یادگیری مبتنی برتخیل کودک- سبک یادگیری کودکمحور- سبک یادگیری مشارکتی- سبک یادگیری مبتنی برگروهمحور- سبک یادگیری مبتنی برمشاهده- سبک یادگیری مبتنی برنقشپذیری- سبک یادگیری مبتنی بربازی- سبک یادگیری مبتنی برهنر- سبک یادگیری خلاقانه- سبک یادگیری موضوعمحور. که می توان از نتایج پژوهش در جهت پرورش و تقویت هوش هیجانی کودکان استفاده کرد.
The purpose of this study was to explain learning style appropriate to the development of emotional intelligence in preschool. The research method is synthesis. The statistical population of the study consisted of all documents, articles, academic books, dissertations, scientific resources and scientific databases related to the components of EQ-based curriculum development. Accordingly, 18 articles were selected as sample. The sampling method of these documents was purposeful. In this sampling, the researcher selects relevant and relevant documents based on the indicators that he / she considers and the knowledge or experience of the subject. Methods of data collection were collected through library and field research methods. The instrument for data collection in the documentation section is capture; the method of analysis is based on open, selective / axial triple coding based on grounded theory or grounded theory. Findings showed that EQ-based learning styles were: skill-based learning - nature-based learning style - visual learning style - tactile learning style - auditory learning style - group-based learning style - child-centered learning style- Child-centered learning style - Collaborative learning style - Group-based learning style - View-based learning style - Vulnerability-based learning style - Play-based learning style - Art-based learning style - Creative learning style - Subject-based learning style. Research results can be used to nurture and enhance childrenchr('39')s emotional intelligence.