Abstract:
زمینه و هدف: یکی از مشکلات شایع در مدارس ابتدایی خوانایی دست خط دانش آموزان است. هدف این تحقیق ارائه الگوی برنامه درسی با رویکرد اصلاح و ترمیم نارسانویسی در دانش آموزان عادی دوره اول ابتدایی می باشد. چرا که بسیاری از آموزگاران ابتدایی، به خصوص معلمان پایه های اول و دوم، کارشناسان آموزشی و والدین کودکان به اتفاق از بدخطی، نارسایی نوشتاری و کندنویسی شاگردان، ناخشنود و دل نگرانند.در این مقاله؛ بررسی مطالعات انجام شده در زمینه نارسانویسی، طراحی برنامه درسی و نظریه های مختلف صاحبنظران، منجر به ایجاد یک دیدگاه تئوریک در مورد برنامه درسی مبتنی بر مؤلفه های نارسانویسی در دوره اول ابتدایی گردیده است که در قالب الگوی برنامه درسی طراحی شده، به برنامه ریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت پیشنهاد می شود .
روش بررسی: این پژوهش، جزء تحقیقات کاربردی است و با روش تحقیق پیمایشی انجام گرفت. لازم به ذکر است الگوی پیشنهادی به 497 نفر از متخصصان برنامه درسی و اختلالات یادگیری و معلمان دوره اول ابتدایی استان مازندران ارائه شد تا میزان تناسب الگوی پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد. ابزار گردآوری اطلاعات، برگرفته از مؤلفه های برنامه درسی زایس بوده، لذا به صورت پرسشنامه محقق ساخته (حاوی 54 گویه)، با مقیاس اسمی و طیف لیکرت تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه طبق نظر استادان راهنما و مشاور و جمعی از متخصصان برنامه درسی و اختلالات یادگیری و معلمان ذیربط که از تجربه و تخصص کافی در زمینه موضوع تحقیق برخوردار بودند، مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی ابزار بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به میزان 96/0 تأیید شده است. در روش تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی نظیر فراوانی و درصد میانگین و برای تجزیه و تحلیل سؤال های تحقیق از آزمون t تک نمونه ای استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان می دهد که بین توزیع دیدگاه گروهها یعنی متخصصان برنامه درسی و متخصصان اختلالات یادگیری و معلمان دوره اول ابتدایی، در رابطه با الگوی برنامه درسی مکمل برای دانش آموزان با تاکید بر اصلاح و ترمیم نارسانویسی، تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر، الگوی برنامه درسی مکملی است که از سوی گروه های نمونه معتبر اعلام شده است. بنابراین، دست اندرکاران تربیتی به این امر عنایت لازم داشته و از الگوی برنامه درسی پیشنهادی برای برطرف ساختن مشکلات نارسانویسی کودکان بهره گیرند.
One of the most common problems in elementary schools is readability of studentschr('39') handwriting.The purpose of this study is to provide a curriculum model with the approach of remediation and restoration of dysgraphia in elementary school students. Because many elementary teachers, especially teachers from the first and second bases, educators and parents of children with dismay and disappointment worry about bad luck, dysgraphia and student writing. In this paper, the review of studies on dysgraphia, curriculum design and various theories of scholars has led to a theoretical perspective on the curriculum based on disadvantages in the first elementary period, which is designed in the form of a curriculum. , Is recommended to curriculum planners and practitioners.This research is applied research and was conducted by survey research method. It should be noted that the proposed model was presented to 497 curriculum plannerschr('39') ٫ learning disabilities specialists and primary school of mazandaran province in order to assess the appropriateness of the proposed model. In this regard, a questionnaire containing 54 items (was developed using the nominal scale and Likert scale) was developed and presented to the group. The formal and content validity of the questionnaire was approved according to the guidance of counselors and counselors and a group of curriculum specialists and learning disabilities and relevant teachers who had sufficient expertise in the subject matter of the research. The reliability of the tool is confirmed by the Cronbachchr('39')s alpha coefficient of 0.96. In data analysis, descriptive statistics such as frequency and mean percentages were used and one-sample t-test was used for analyzing questionnaires.The results show that there is no significant difference between the distribution of the views of groups such as curriculum specialists and learning disability specialists and primary school teachers, in relation to the complementary curriculum model for students with an emphasis on the correction and remediation of disadvantage.The findings of the present study are a complementary curriculum model that is presented by valid sample groups. Therefore, educators need to do this and use the proposed curriculum pattern to dysgraphia the problems of childrenchr('39')s perplexity.