Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارزشیابی عملکرد شورای بررسی متون در توسعه فرهنگ نقد متون و کتب بود. لذا از روش ترکیبی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه صاحبنظران و دستاندرکاران و نقدهای شورای بررسی متون و همچنین سایر نهادها و نشریات در دهه 1390 بود، که در بخش نقدها، حداکثر ممکن مقالات و کتابهای نقد شده و در بخش صاحبنظران و دستاندرکاران، 24 رئیس، عضو و داور گروههای 17گانه شورا و همچنین 10 مصاحبه درج شده در کتاب بازخوانش شورا به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از چکلیست بررسی اسنادی، پرسشنامه بازپاسخ و سیاهه یادداشتبرداری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از طریق جداول توزیع فراوانی، آزمونهای کایاسکوئر و دوجملهای و تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. براساس یافتهها شورای بررسی متون در 5 معیار از 6 معیار ارزشیابی عملکرد خود، نمره قابل قبولی دریافت و عملکرد مثبتی داشته است. البته در هر یک از معیارهای مذکور، کاستیهایی نیز وجود داشت و برای بهبود و ارتقاء وضعیت شورا در آنها پیشنهاداتی ارانه شد. برای تقویت عملکرد شورا، بازتعریف دامنه اعضاء آن و بهرهگیری از پیشرفتهای فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای انتشار و اطلاعرسانی درباره فعالیتهای شورا پیشنهاد میشود.
The purpose of the present study was to evaluate the performance of the Council for Reviewing Books and Text in the Developing the Culture of critique of texts and books of the humanities, based on upstream documents of the council. Therefore, the combination method was used. The statistical population included all experts and reviewed books in council as well as other institutions and publications in the 1390s. The samples of the study were: I) Almost all articles and critiques, II) 24 experts and practitioners, and III) 10 interviews published in the book of the Re-Reading Council that were selected by purposeful sampling method. A checklist and a questionnaire were used to collect the data. The data were analyzed by chi-square and binomial tests, and qualitative content analysis. The research findings indicated that the council had received an acceptable grade in five criteria of six criteria and had a positive performance. Of course, there were some shortcomings in each of these criteria. Thus, some suggestions were made to improve and enhance the status of the council. It is recommended to redefine the scope of its members and take advantage of the advancements in information and communication technologies to disseminate and inform about the activities of the council.
Machine summary:
شورايي كه براساس اسناد بالادستي آن (برنامهها، اهداف، و رويکردهاي شوراي بررسي متون و کتب علوم انساني)، مهمترين اهداف آن شامل الف) نقد متون درسي و كمكدرسي دانشگاهها، ب) رشد تفكر انتقادي در توليدات علمي و دانشگاهي، ج) توسعۀ فرهنگ نقد در جامعۀ علمي، د)تقويت جايگاه علوم انساني، ه) اصلاح برنامههاي آموزشي، تدوين سرفصلهاي درسي، پیشنهاد تأسيس درسها و دورههاي جديد علوم انساني، و) ايجاد بانك اطلاعات علوم انساني در بخشهاي متون درسي، نشريات علمي و پژوهشي، و روشهاي تدريس است (حسيني 1393).
سؤال سوم پژوهش: عملكرد شوراي بررسي متون تا چه حد سبب توسعۀ فرهنگ نقد در جامعۀ علمي شده است؟ براساس پاسخهاي بهدستآمده از پرسشنامههاي بازپاسخ و مصاحبهها: ـ اكثر پاسخگويان (62.
سؤال پنجم پژوهش: عملكرد شوراي بررسي متون تا چه حد سبب اصلاح برنامههاي آموزشي، تدوين سرفصلهاي درسي، پیشنهاد تأسيس درسها، و دورههاي جديد علوم انساني شده است؟ براساس پاسخهاي بهدست آمده از پرسشنامههاي بازپاسخ و مصاحبهها: ـ اكثر پاسخگويان (62.
شوراي بررسي متون و كتاب علوم انساني در كشور نيز دقيقاً با همين رسالت و هدف تأسيس شده است و امروزه بيش از دو دهه از فعاليت آن ميگذرد و تاكنون اقدامات و فعاليتهاي مختلفي براي شكلگيري و ترويج فرهنگ نقد در نظام دانشگاهي كشور انجام داده است، اما اينكه اين فعاليتها تا چه حد اثربخش بودهاند، محاسن و معايب اين شورا كداماند، و براي بهبود و ارتقای عملكرد اين شورا چه راهكارهايي ميتوان انديشيد، سؤالاتي بودند كه سبب شكلگيري اين پژوهش شد.