Abstract:
تحقیق حاضر، با روش توصیفی– پیمایشی، با هدف تحلیل راهبردی توسعه گردشگری روستایی در شهرستان سرباز انجام شد. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و فعالان ادارات مرتبط با حوزه گردشگری این شهرستان به تعداد دویست نفر (کارشناسان ادارات بخشداری، فرمانداری، کمیته امداد، میراث فرهنگی، اداره کار و شهرداری) بودند که از آن میان، با استفاده از جدول کرجسی- مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 130 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز به روش بررسیهای اسنادی و کتابخانهای و مطالعات میدانی صورت گرفت و برای تحلیل اطلاعات، با بهرهگیری از شیوه (SWOT)، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای گردشگری تجزیهوتحلیل و راهبردهای ممکن برای توسعه گردشگری منطقه تدوین شد. بر اساس نتایج پژوهش، از بین نقاط قوت، وجود جاذبههای طبیعی با وزن نسبی 248/0 و از بین فرصتها، اعتقاد مسئولان به اشتغالزایی ازطریق توسعه گردشگری با وزن نسبی 238/0 در اولویت اول قرار گرفتند؛ همچنین، مهمترین راهبرد کاربردی برای توسعه گردشگری روستایی در شهرستان سرباز راهبرد SO با وزن نسبی 332/0 ارزیابی شد. بنابراین، بهرهگیری از توسعه بازارها و نمایشگاههای فصلی در روستاها و شهرهای اطراف و عرضه محصولات گرمسیری، تأسیس پارک میوههای گرمسیری، ایجاد اقامتگاههای بومگردی حاشیه رودخانه سرباز و تأکید بر حمایت مسئولان دولتی از اشتغالزایی در روستاهای دارای جاذبههای گردشگری از کاربردیترین راهبردهای مناسب SO بهشمار میروند.
This descriptive survey study aimed at a strategic analysis of rural tourism development in Sarbaz County, Sistan and Baluchestan province of Iran. The statistical population consisted of experts and activists of tourism related departments of the county including 200 experts (from District Office,, Governor’s Office, Relief Committee, Cultural Heritage Organization, Labor Department and Municipality); among them, 130 people were selected as sample size using Morgan table and stratified random sampling method. The required data were collected through documentary and library surveys as well as field studies and analyzed by SWOT technique using the strengths, weaknesses, opportunities and threats of tourism and possible strategies for tourism development in the region. According to the results, the natural attractions with a relative weight of 0.248 among the strengths and the authorities’ belief in employment generation through the tourism development with a relative weight of 0.238 among the opportunities were found to be the highest priorities; also, SO strategy with a relative weight of 0.332 was considered as the most important practical strategy for the rural tourism development in Sarbaz County. Therefore, taking advantage of the development of seasonal markets and exhibitions in the surrounding villages and towns and the supply of tropical products, the establishment of tropical fruit parks, the establishment of eco-tourism resorts along the Sarbaz River, and the emphasis on government support for employment in the most tourist-friendly villages were recommended within the SO strategies.
Machine summary:
جدول ٢- پيامدهاي مثبت و منفي گردشگري روستايي ابعاد پيامدهاي مثبت پيامدهاي منفي منبع ايجادامکان مبادلات فرهنگي وتعاملات تخريب مباني اعتقادي و ارزشي ، اجتماعي ، محافظت از ميراث فرهنگي و تحميل تغييرات فرهنگي بدون آمادگي فرهنگي و تاريخي ، امکان استفاده از تسهيلات جامعه ميزبان ، امکان از بين رفتن اجتماعي تفريحي و فرهنگي براي مردم ، غني شدن اصالت کارهاي هنري و صنايع دستي ، تجارب فرهنگي افراد جامعه ، امکان امکان گسترش آلودگي ها، افزايش مولايي هشجين و آشنايي مردم بانحوه زندگي سايرنواحي ترافيک ومشکلات عصبي و واني همکاران ر محافظت ازچشم اندازهاوحيات وحش ، از بين رفتن گونه هاي گياهي ، Molaee ) افزايش درک روستاييان از منافع حاصل آلودگي منابع آب ، تراکم و انباشتگي ,Hashjinet al٢٠١ زيست محيطي از حفاظت چشم اندازها و حيات وحش زباله و آشغال ، کاهش و از بين رفتن و کالبدي پيرامون محل سکونت خود، بهبود جنگل ها و درختان زيرساخت هاي ارتباطي سکونتگاه هاي روستايي به منظورتوسعه اين نواحي اعتقادمسئولان به اشتغال زايي از طريق نبودآموزش در زمينه برخورد مردم گسترش گردشگري ، وجود نيروهاي بومي با گردشگران ، جا نيفتادن متخصص بومي براي معرفي توان هاي مزاياي گردشگري در بين دولتمردان ، نهادي منطقه ، افزايش توجه و حمايت مسئولان عدم ارائه مجوز از سوي دولت براي کشور از توسعه روستايي با رويکرد گسترش خدمات ، تجهيزات و اشتغال زايي وکسب درآمد تأسيسات گردشگري افزايش درآمدوارتقاي سطح زندگي ، مشاغل فصلي ،افزايش هزينة زندگي قنبري و همکاران ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، مطرح ساکنان منطقة گردشگرپذير (براي ( Ghanbari et شدن جامعه و در نتيجه ، ايجاد فرصت هاي نمونه ، افزايش ارزش زمين ، خانه ، غذا (al, 2013 بيشتر براي توسعه و پيشرفت ، افزايش منابع و خدمات )، اثرات منفي و آسيب هاي مالي به منظور حفظ آثار فرهنگي و طبيعي ، گردشگري بر آثار فرهنگي و طبيعي ، اقتصادي توسعة صنايع دستي ، بومي و محلي ، نشت درآمدها به خارج از منطقه و تنوع بخشي به فعاليت هاي اقتصادي ، افزايش وابستگي به کالاها و خدمات افزايش تقاضا براي خدمات و کالاهاي وارداتي ، وابستگي شديد به محلي و ايجاد بازارهاي جديد براي گردشگري و يک بعدي شدن اقتصاد، توليدات محلي ،بهبودحمل ونقل تغييرمالکان ازبومي به غيربومي مأخذ: يافته هاي پژوهش ج) عوامل راهبردي و تدوين راهبردها منظور از تدوين راهبردها تعيين متغيرهاي راهبردي و سپس ، مدل سـازي موضـوع مـورد نظر در قالب يک ماتريس و يا مدل تصميم گيري است که به اتخـاذ تصـميم يـا راهبـردي معـين براي تعيين ماهيت راهبرد اصلي نظام منجر مي شود (٢٠٠٤ ,.