Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، واکاوی تجربه خدمت عمومی از منظر کارکنان یک سازمان دولتی است. این تحقیق به روش پژوهش کیفی و با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده و به دنبال درک و استخراج معانی ذاتی موجود در خدمت عمومی کارکنان بوده است. جامعه این تحقیق، شامل کارکنان در حال خدمت سازمان مورد مطالعه در بازه 4 ساله اخیر بوده و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. تعداد مشارکتکنندگان در این تحقیق 9 نفر بودهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) استفاده شده است. محقق از طریق شناخت ادراک و نگرش کارکنان از پدیده خدمت عمومی به این موارد پی برد که مهمترین انگیزه افراد برای پیوستن به سازمان، احساس مسئولیت و منفعت رسانی در قبال جامعه بود. کارکنان در بدو ورود به سازمان، رضایت کافی از سازمان داشتند اما بهتدریج جایگاه شغلی آنها باعث کاهش عملکرد و روحیه خدمترسانی و تعهد کاری کمتر در سازمان شده بود. پژوهش حاضر نشان میداد که پدیده خدمت عمومی، جدا از اینکه برای کارکنان افزایش منزلت اجتماعی را به همراه داشت، یک پدیده منفی در زندگی آنها به شمار میرود.
The purpose of this research is to analyze the experience of public service from the perspective of employees of a governmaental organization. This research is a qualitative research with phenomenological strategy and aims to understand and extract the meanings inherent in the phenomenon of public service. The study population consisted of employees serving the organization under study in the last 4 years and semi-structured interviews were used to collect data. There were 9 participants in this study. Content analysis was used to analyze the data. Through understanding employees' perceptions of public service phenomena, the researcher realized that the most important motivation for joining a government agency was a sense of responsibility and benefit to society. Employees were satisfied with the organization at the time of entry, but their job status gradually reduced their performance and reduced service morale and commitment. The findings of the present study showed that the phenomenon of public service was considered as a negative phenomenon in their lives, apart from increasing employee dignity.
Machine summary:
ازجمله نظریات انگیزشی میتوان به نظریه انتخاب عمومی، نظریه عاملیت یا کارگزاری اشاره نمود که حفظ و تحقق منافع فردی را مهمترین انگیزه افراد برای استخدام در سازمانهای دولتی بهویژه در پستهای مدیریتی قلمداد میکنند (الوانی، 1378)، اما عموماً این عقیده وجود دارد که کارکنان بخش دولتی به وسیله حس خدمت به مردم، برانگیخته میشوند، حسی که الزاماً در کارکنان بخش خصوصی کمتر وجود دارد (هیوستن، 20 > نظام اداری هر کشوری به دلیل ارتباط مستقیم با جامعه از اعتبار و اهمیت خاصی برخوردار میباشد و حجم عظیمی از ارائه خدمات توسط کارمندان بخش دولتی به مردم ارائه میشود.
علیرغم تمام تحقیقات انجامشده، همچنان این مفهوم در کنار نظریهپردازی نیازمند مطالعه و بررسی به روشهای تجربی بیشتری میب > از آنجایی که انگیزه کارکنان به ارائه خدمت عمومی با ادراک و نگرش کارکنان از سازمان و جایگاه شغلی آنها ارتباط مستقیمی دارد، بنابراین محققان از طریق مصاحبه با افرادی که در این تحقیق سهیم هستند به دنبال شناخت عواملی میباشند که باعث کاهش انگیزه کارکنان به ارائه خدمات مطلوب به عموم شده است.
همراستا با یافتههای تحقیق حاضر Caillier, Chan & Lai Chan& Lai Ahmed & Filadelfo Podsakof et al Bolino & Turnley Ferdousipour Taylor Johnson & chang Pooja et al Jauhari & Singh Boyle یلدسون و جاکوبسن 1 (2013) نشان میدهد که منزلت اجتماعی بر سطح انگیزه خدمت عمومی تأثیر میگذارد؛ بنابراین جایگاه اجتماعی افراد، نه تنها در ظهور اولیه ارزش انگیزه خدمت عمومی نقش دارد، بلکه در حفظ این ارزشها برای دورههای طولانیتر هم مهم هستند 2 s"/>s"/>، 2016).