Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر هویت دینی نوجوانان شهر همدان انجام پذیرفت. در این پژوهش، از روش تحقیق همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر همدان میباشند که از کاربران اینستاگرام به شمار میروند و از طریق نمونهگیری هدفمند و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونهها حدوداً 384 نفر در هر دو ناحیه همدان انتخاب گردیدند. در این پژوهش، جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است(پرسشنامه اول بهصورت استاندارد در زمینه هویت دینی و پرسشنامه دوم بهصورت محققساخته در زمینه میزان و نوع استفاده از فضای مجازی) که برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و همچنین برای بهدست آوردن پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است که مقدار آن به ترتیب در پرسشنامههای مذکور 94/0و 73/0 محاسبه گردید. در این پژوهش، جهت آزمون فرضیهها، از آزمون تی تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج آزمونهای آماری نشاندهندهی آن است که بین استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و هویت دینی نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر همدان رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تی تک گروهی همچنین نشان داد که بین هر یک از مؤلفههای شبکههای اجتماعی(مدت زمان عضویت، نوع استفاده و میزان مشارکت و فعال بودن) و هویت دینی نوجوانان شهر همدان رابطه معناداری وجود دارد.
The purpose of this study was to identify the relationship between the use of the Instagram social network on the religious identity of adolescents in Hamedan. In this research, correlation research method has been used. The statistical population of this research is all adolescents aged 15 to 18 years old in Hamadan who are considered as Instagram users. Through targeted sampling, using Krejcie and Morgan table, the number of samples is about 384. Both areas of Hamedan were selected. In this research, two questionnaires were used to collect data (the first questionnaire was standardized in the field of religious identity and the second questionnaire was researched on the amount and type of use of Virtual environment) to determine their validity. Content validity and also their reliability were obtained using Cronbach's alpha coefficient, which was calculated to be 0.94 and 0.73 in the questionnaires, respectively. In this research, one group T test, Pearson correlation coefficient and Friedman test were used to test the hypotheses. The results of statistical tests indicate that there is a reverse and significant relationship between using the social network and the religious identity of adolescents aged 15 to 18 years old in Hamedan. The results of single-group t-test also showed that there is a significant relationship between each component of social networks (duration of membership, type of use, participation rate and activity) and religious identity of adolescents in Hamedan. Finally, Friedman's test suggests that the ranking of the respondents' statements in each of the components of the social network of Instagram on the religious identity of adolescents in Hamedan, respectively, included the duration of membership, participation rate and activity, and the type of use that the test results showed the bearer is meaningful.