Abstract:
مقدمه:
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی پرخاشگری دانش آموزان پسر بر اساس ویژگی های بی رحمی- بی احساسی، تروماهای اوایل کودکی و سبک های دلبستگی (دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن) انجام گرفته است.
روش:
نمونه ای با حجم ۳۲۰ نفر از دانش آموزان دبیرستانی دزفول با روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه ویژگی های بی رحمی- بی احساسی، پرسشنامه ترومای اوایل کودکی و پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها:
نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که ویژگی های بی رحمی- بی احساسی، (۲۹/ ۰ =r )، تروماهای اوایل کودکی (۳۴/ ۰ =r ) و سبک دلبستگی ناایمن (۳۲/ ۰ =r ) با پرخاشگری ارتباط مثبت معنادار و دلبستگی ایمن ( ۲۰/ ۰- =r)، با پرخاشگری ارتباط منفی معنادار دارند (۰۱/ ۰ >p). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که ۲۵/ ۰ درصد از کل واریانس پرخاشگری از طریق تروماهای اوایل کودکی، ویژگی های بی رحمی- بی احساسی، دلبستگی ناایمن و سبک دلبستگی ایمن تببین میشود.
نتیجه گیری:
نتایج پژوهش نشان داد که تروماهای اوایل کودکی، ویژگی های بی رحمی- بی احساسی، سبک دلبستگی ناایمن و سبک دلبستگی ایمن به عنوان عوامل خطر آفرین در بروز پرخاشگری هستند.
Introduction
The aim of this study was to predict the aggression of students based on callous- unemotional trait, early traumatic events, and attachment styles (secure and insecure attachment style).
Method
For this purpose, a sample of 320 high school students were selected by multi-stage cluster sampling method. The instruments of this study were Boss and Perry Aggression Questionnaire (BPAQ) , Inventory of Callous-Unemotional Traits (ICU) , Early Trauma Inventory (ETI) , and revised adult attachment scale (RAAS). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression.
Result
The results showed callous-unemotional traits (r=0/29) , early traumatic life events (r=0/34) and insecure attachment (r=0/32) had a significant positive relationship, and secure attachment (r=-0/20) and had a significant negative relationship with aggression. Also the results of multiple regression showed that early traumatic life events, callous-unemotional traits, insecure attachment and secure attachment could predict 0. 25 percent of the total variance of aggression.
Conclusion
The results showed that early traumatic life events, callous-unemotional traits, insecure attachment and secure attachment are risk factors in the development are aggression.
Machine summary:
ويژگيهاي بيرحمي- بياحساسي به طور عمده در جوانـان مـورد بررسـي قـرار گرفته که اين ويژگي ها در سه بعد بـيرحمـي (فقـدان احسـاس گنـاه و پشـيماني)، فقـدان همـدلي (بيتوجهي به تأثير رفتار و عملکرد فرد بر ديگران ) و بياحساسي (نقـص ابـراز هيجانـات ) مـيباشـد 1 -aggression 2 - Nangle, Erdley, Carpenter, & Newman 3 -Richardson & Baron 4 -Masen 5 -callous-unemotional traits 6 -Blader 7 -White, Gordon, & Guerra (ايسو، ساساگوا و فريک ١، ٢٠٠٦).
در اين راستا، پژوهش هاي ديگر نيز رابطه ي بـين پرخاشگري و انواع سبک هـاي دلبسـتگي را بررسـي نمودنـد و دريافتنـد دلبسـتگي ايمـن بـا کـاهش 1- Sasagawa, Essau, & Frick 2 - Fanti & Georgiou 3 - early traumatic life events 4 - Scott, Mclaughlin, Smith, & Ellis 5- Cook 6- Van der Kolk 7 - Dubow , Huesmann , & Boxer 8- Monks , Smith , & Swettenham 9 -initial motivation پرخاشگري ارتباط دارد (هرن کوهل ، کاتالانو، همفيـل و تومبـورو١، ٢٠٠٩؛ کومينـگ - روبيـو، لـوپز و رايس ٢، ٢٠٠٩؛ ميچل ، گريتنز، اونگنا و کوپن ٣، ٢٠٠٨).
کودکان باسابقه ي تروماهاي پيچيده در معرض خطـر عـدم توسعه ي ظرفيت هاي ضروري مغز هستند، اين کودکان در اغلب موارد توانايي خودتنظيمي و خود 1-Centifanti 2 -Willoughby, Mill-Koonce, Gottfredson, & Wagner 3 -Thornton, Crapanzano, & Terranova 4 -Fanning, Meyerhooff, Lee, & Coccaro 5 -Chen 6 -Jacohson 7 - Kuban تسکيني را ندارند؛ بنابراين رفتارهايشان در اغلب موارد منفي است و شامل مقاومت در برابر تغيير و رفتار پرخاشگري است (کوک و همکاران ، ٢٠٠٥).
1 -Michiels, Grietens, Onghena, & Kuppen 2 -Nelson & Erick 3 -Oka, Sandberg, Bradford, & Brown 4 -Miga, Hare, Allen, & Manning 5 -Meesters & Muris منابع توسلي، غلام عباس ؛ و فاضل ، رضا.