Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش واکاوی و شناسایی ابعاد و مؤلفههای اخلاق حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با الگو گرفتن از مبانی قرآنی در استان تهران بود.
مواد و روش ها: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی مروری بر مبانی قرآنی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی ابعاد و مؤلفهها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه اخلاق حرفهای بودند که بعد از انجام مصاحبه 17 اشباع نظری صورت گرفت. روایی از طریق 4 خبره و توسط دو همکار و پایایی از فرمول کوپای (533/0) بدست آمد.
یافته ها: در نتیجه 5 بعد، 20 مولفه و 186 شاخص شناسایی شد. بعد آموزشی، سازمانی، فردی، رفتاری و اجتماعی- فرهنگی به عنوان ابعاد اصلی اخلاق حرفهای شناسایی شد و همچنین در 3 راند اول دلفی 106شاخص با نظر 30 خبره حذف گردید و در نهایت در راند چهارم 80 شاخص با ضریب کندال 768/0 مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش نتایج نشان داد اخلاق حرفه ای دارای ۵ بعد کلی ۱- آموزش ۲-سازمان ۳- فردی ۴- رفتاری ۵- اجتماعی فرهنگی است.
Purpose: The purpose of this study was to investigate and identify the dimensions and components of professional ethics of faculty members of Islamic Azad University by modeling on Quranic principles in Tehran province.
Materials and Methods: The method of conducting research is mixed (qualitative-quantitative). In order to conduct this research, in addition to studying the review documents based on Quranic principles, the content analysis technique with MAXQDA12 software was used to identify the dimensions and components. The statistical population in this study were all experts in the field of professional ethics, which was conducted after an interview with 17 theoretical saturations. Validity was obtained through 4 experts and by two colleagues and reliability of the Copa formula (0.533).
Findings: As a result, 5 dimensions, 20 components and 186 indicators were identified. Educational, organizational, personal, behavioral and socio-cultural dimensions were identified as the main dimensions of professional ethics and also in the first 3 rounds of Delphi 106 indicators were removed with 30 experts and finally in the fourth round 80 indicators with a Kendall coefficient of 0.768 it placed.
Conclusion: Based on the research findings, the results showed that professional ethics has 5 general dimensions: 1- education 2- organization 3- individual 4- behavioral 5- socio-cultural.