Abstract:
این مطالعه با هدف بررسی پدیدارشناسانه تجربه زیسته مدیران مدارس از توانمندسازی مالی با استفاده از مصاحبه عمیق با روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش ده نفر از مدیران مدارس نواحی مختلف شهر مشهد بودند که به صورت هدفمند با توجه به سابقه کار مدیریتی از انواع مدارس و نواحی، در مصاحبه شرکت کردند. تحلیل یافتهها به صورت تحلیل تفسیری و با کدگذاری به روش اشتراس و کوربین انجام شد. یافتههای حاصل از این مطالعه در سه دسته مفهوم توانمندسازی مالی از نظر مدیران، احساس مدیران نسبت به مدیریت مالی در مدرسه و محرکهای توانمندسازی مالی از نظر مدیران بیان شده است. همچنین محرکهای توانمندسازی مالی در سه دسته توانمندسازی ناظر به ویژگیهای فردی، توانمندسازی ناظر به حمایتهای سازمانی و توانمندسازی ناظر به روابط کلان نهادی- اجتماعی جای گرفتند. در نتیجه این مطالعه بهطور خلاصه میتوان گفت دغدغه توانمندسازی مالی مدیران مدارس، دغدغهای درون سازمانی و خرد نبوده و برای سامان دادن به این مسئله مهم، عزمی گستردهتر در سطح سیاستگذاریها باید ایجاد شود. در نتیجه این مطالعه بهطور خلاصه میتوان گفت دغدغه توانمندسازی مالی مدیران مدارس، دغدغهای درون سازمانی و خرد نبوده و برای سامان دادن به این مسئله مهم، عزمی گستردهتر در سطح سیاستگذاریها باید ایجاد شود. در نتیجه این مطالعه بهطور خلاصه میتوان گفت دغدغه توانمندسازی مالی مدیران مدارس، دغدغهای درون سازمانی و خرد نبوده و برای سامان دادن به این مسئله مهم، عزمی گستردهتر در سطح سیاستگذاریها باید ایجاد شود.
This study aimed to investigate the phenomenological lived experience of financial empowerment through deep-interviews with school principals used the phenomenological method. Participants in this study were 10 principals from different district of Mashhad were selected with Purposive sampling. Participants were selected due to managerial work experience from a variety of schools and regions. The analysis of results was done with interpretation analysis through Strauss and Corbin coding. The findings were in three categories: concept of financial empowerment from the viewpoint of principals, principals feel about the school's financial management and stimulus of financial empowerment from the viewpoint of principals. Also, the stimulus of financial empowerment was in three categories related to the individual characteristics, organizational supports, and institutional- social macro relationships. We can summarize that financial empowerment of school administrators concerns is not a within organization concern and is not in micro level in educational system. For organizing this important issue, should be established broader volition in policymaking level. We can summarize that financial empowerment of school administrators concerns is not a within organization concern and is not in micro level in educational system. For organizing this important issue, should be established broader volition in policymaking level. should be established broader volition in policymaking level.
Machine summary:
در نتيجه اين مطالعه به طور خلاصه ميتوان گفت دغدغه توانمندسازي مالي مديران مدارس ، دغدغه اي درون سازماني و خرد نبوده و براي سامان دادن به اين مسئله مهم ، عزمي گسترده تر در سطح سياستگذاريها بايد ايجاد شود.
اکنون چهار مسئله کلي درباره چگونگي اداره مدارس را به شرح ذيل بيان کردند: صلاحيت مورد نياز براي رهبران مدرسه و چگونگي توسعه اين صلاحيت ها، ضرورت يافتن روش هاي مناسب اداره منابع در مدارس به وسيله رهبران ، ضرورت مرتفع کردن مشکلات برقراري رابطه با دستگاه هاي اجرايي و دولتي بيرون از مدرسه ، لزوم توجه مديريت آموزشگاهي به رابطه هاي فراتر از سطح مدرسه ، از اين جمله مسائل هستند (٢٠٠٩ ,Experts Group of OECD).
٣- محرکهاي توانمندسازي مالي از نظر مديران چنانچه (١٩٩٨ ,Kanungo &Conger ) توانمندسازي را فرايند افزايش احساس خودکارآمدي در ميان افراد سازمان از طريق شناسايي و حذف شرايطي که موجب ناتواني آنان ميشود،مي - دانند، توانمندسازي، احساسات و ادراکات کارکنان و حالت هاي عاطفي- شناختي آنان در رابطه با توانمند بودن است که ميتوان گفت اين احساس و ادراک نشأت گرفته از برخي محرکها است .
يافته هاي دسته ي آخر اين مطالعه نيز نشان دهنده تاثير روابط کلان نهادي – اجتماعي در احساس توانمندسازي مالي مديران ميباشد.
بحث و نتيجه گيري اين مطالعه با هدف بررسي پديدارشناسانه تجربه زيسته مديران مدارس از توانمندسازي مالي با استفاده از مصاحبه عميق با روش پديدارشناسي انجام شد.
Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, translated by: Buik Mohammadi, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies (In Persian).
New approaches to educational management, translated by: Ahanchian and zohur parvandeh, Tehran: Roshd (In Persian).