Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ملاکهای موفقیت معلمان برجسته در حوزهی آموزش چندفرهنگی صورت گرفته است تا چگونگی موفقیت آنها در آموزش چندفرهنگی را نشان دهد. به همین منظور، پژوهش کیفی و روش تجربهی ایدهآل روش مبنایی پژوهش بوده و از مصاحبهی نیمه سازمانیافته جهت جمعآوری دادهها و از تحلیل محتوای کیفی جهت تحلیل دادهها، استفاده شده است. جهت استفاده از روش تجربهی ایدهآل 4 مرحلهی طرح، جستجو، مشاهده و جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل، اجرا شد. تعداد معلمان موفق در آموزش چندفرهنگی در سال های 2014 - 2015 شامل 5 نفر بوده که از تمامی معلمان با روش مصاحبه ی نیمه سازمان یافته به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد. مصاحبهها با اجازهی معلمان ضبط و بر روی کاغذ پیاده شده و با استفاده از روش تحلیل محتوای مضمونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد 14 نکتهی کلیدی در موفقیت معلمان در آموزش چندفرهنگی نقش مؤثری ایفا کرده است. نکاتی مانند نگرش مثبت معلمان نسبت به تنوع و نقاط اختلاف و شباهتها، استفاده از شیوهی بیان و سبک گفتار دانشآموزان در خانه و فرهنگشان در محاورههای کلاسی، ارتباط تنگاتگ و مستمر با والدین دانشآموزان و استفاده از آنها در فرایند یادگیری، به رسمیت شناختن هویت چندگانهی دانشآموزان و توسعهی زبان، دانش تاریخی و فرهنگی آنها در کلاس، حضور در اجتماعات دانشآموزان، محیطهای زندگی دانشآموزان در خارج از مدرسه.
The current study aims to identify the performance and criteria of the success of outstanding teachers in the field of multicultural education. To this reason, qualitative research and the method of the best practice have been used as the basis of the research and semi-structured interview were used to collect data and to analyze qualitative content for analyzing data. In order to use the best practice method, four stages including plan, search, observation and collect and analysis were implemented. The number of successful teachers in multicultural education in 2014-2015 included 5 people who were interviewed by all teachers in a semi-structured interview. The interviews were conducted by the teachers on the paper and analyzed using the content analysis method. Findings show that 14 key points in the success of teachers in multicultural education played an important role. Tips like teachers 'positive attitudes toward diversity and differences and similarities, the use of speech and speech styles of students at home and their culture in classroom conversations, continuous communication with students' parents, recognition of the multiple identities of students and the development of language, their historical and cultural knowledge in class, the living environments of students outside of school.the living environments of students outside of school.
Machine summary:
بنا بر نظر(٢٠١٠ ,Grant &Sletter ) عده اي از معلمان از رويکرد تدريس تنوع فرهنگي ١ استفاده مينمايند و وظيفه ي اصلي خود را آماده کردن تمامي دانش - آموزان براي سازگاري و موفقيت در مدرسه و جامعه ميدانند و تنها مهارت هايي که طبق سنت مورد نياز جامعه ميباشد را به دانش آموزان منتقل ميکنند.
سوال اصلي در اين پژوهش ، جهت بررسي تجارب معلمان برجسته در آموزش چندفرهنگي، عبارت است از: 1 Teaching of the exceptional and the culturally different 2 Human relation approach 3 Single-group studies approach 4 Multicultural education approach آموزش چندفرهنگي تبديل به اصطلاح رايجي شده که معلمان به کار ميبرند تا آموزش براي کثرت گرايي را توضيح دهند.
5 Multicultural social justice education ملاک ها و معيارهاي معلمان موفق در آموزش چندفرهنگي چيست ؟ جهت پاسخ به سوال پژوهش ٥ سؤال اصلي در مصاحبه با معلمان پرسيده شده است که در راستاي عناصر برنامه ي درسي آيزنر١ ميباشند.
بنابر اظهارات معلمان موفق در آموزش چندفرهنگي آنچه که در يک برنامه ي درسي چندفرهنگي کارآمد ملاک تمامي فعاليت ها قرار مي گيرد، اين است که تفاوت هاي ميان دانش آموزان پذيرفته شود و آموزش دانش آموزان در زمينه ي عملکرد مؤثر در جامعه ي اصلي و فضاهاي اجتماعي متفاوت با فضاهاي فرهنگي آن ها و کمک به آن ها در يادگيري شيوه هاي شناختي و الگوهاي يادگيري نيز بايد جز اهداف بزرگ مدرسه باشد(٢٠٠٩ ,Nieto).