Abstract:
یکی از مهمترین چالشهای عصر حاضر که منجر به بروز تعارضات مختلف در جامعه شده، تحوّلات اجتماعی میباشد. وقوع تغییرات فرهنگی، ساختاری و اجتماعی در جامعه و به وجود آمدن موجهای فرهنگی ناهمگون که متاسّفانه به بطن خانواده نیز ورود پیدا کرده، سبب دینگریزی، فرار از مسئولیت، خودمحوری، لذّت طلبی، فردگرایی و فاصلة فرهنگی دو نسل شده که بیتردید باید بخشی از آن را از آثار تحوّلات اجتماعی و فضای مجازی دانست.
تحوّلات اجتماعی همینطور با ورود زنان به بازار کار، تعارضات دیگری را نیز به وجود آورده است. با این توصیف ضرورت دارد برای برونرفت از این وضعیت، راهکارهای حلّ تعارضات با رویکرد دینی ارائه گردد. به این منظور در حل تعارضات شدید ناشی از تحوّلات اجتماعی از جمله فضای مجازی و اشتغال، باید از منابع دینی با رویکرد اسلامی و سیرة معصومین استفاده کرد. هم چنین بالا بردن سواد رسانهای بر مبنای دین و ریشهدار کردن باورها و شناختها و ارزشهای فکری اسلامی به وسیلة ایجاد احساس مثبت به آموزههای دینی از طریق صدا و سیما و نخبگان دینی جامعه میتواند بسترساز برون رفت از تعارض و رسیدن به تفاهم و تعادل باشد.
إن من أهم تحدیات عصرنا الراهن التی أدت إلی نشوء خلافات فی المجتمع هی
المتغیرات التی طرأت مؤخرا. التحولات الثقافیةء البنیویة و الاجتماعیة والتی سمحت للغزو
الثقافی باکتساح مجتمعاتناء بل وللأسف الشدید هذه الثقافة الوافدة نخرت فی صمیم الأسرة:
فصارت معولا هداما أدی إلی الاتفلات والإعراض عن الدینء عدم تحمل المسؤولیة،
الترجسیة، اللهاث وراء المتع واللذات، الفردانیةء زیادة الهوة الثقافیة بین جیل الأبناء وجیل
الآباء. کل ما ذکرناه سابقا یعد قسما من تداعیات التحولات الاجتماعیة و ثورة الاتصالات و
العالم الافتراضی التی وفدت واکتسحت مجتمعاتنا رغما عنا.
إن دخول المرأة سوق العمل کان له دون أدنی شک دور فاعل فی هذه التحولات
الاجتماعیة وقد نجم عنه تداعیات وخلافات تفشت فی المجتمع. فی هذا المجال وللتخلص
من هذه التداعیات ارتأینا وضع حلول واستراتیجیات دینیةء فعلی سبیل المثال لمعالجة
الاضطرابات و التفکک الناجمین عن المتغیرات الاجتماعیة الناتجة بدورها عن ثورة
الاتصالات و دخول المرأة سوق العمل یجب الرجوع إلی المصادر الدینیة التطبیقیة الإسلامیة
و الاستقاء من سیرة الأئمة الأطهارنیة إضافة إلی ارتقاء المستوی التعلیمی المعرفی وصبه
فی قالب وخانة الدین. إن ترسیخ العقائد والمبادئ والمعارف والقیم الإسلامیة یکون من
خلال تحسین صورة الدین ویقع علی عاتق الإذاعة والتلفزیون العبء الأکبر فی هذا المجال؛
ناهیک عن الدور الهام الذی یقوم به رجال الدین المتمرسین فی تقدیم الدین بأحسن شکل
وقالب وصورة. واخیرا ولیس آخراء اذا قام کل بدوره فی هذا المجال ستهی، أرضیة للتخلص
من الخلافات و زعزعة الاستقرار والوصول بالتفاهم والتسامح الی بر الأمان.
Among the challenging topics that have great amount of
importance, which can lead to various conflicts within the society, is
the topic of social change.
The occurrence of cultural, structural and social changes in society
and the emergence of heterogeneous cultural waves that unfortunately
have entered the family, has led to apostasy, irresponsibility, selfcenteredness,
hedonism, individualism and cultural distance between
the two generations, which should undoubtedly be considered as one of
the effects of social changes and cyberspace.
Additionally the social developments have also created other
conflicts with the entry of women into the labor market. Therefore, it
becomes necessary to provide a religious solution to resolve such
conflicts within the society. For doing so and in order to resolve the
severe conflicts caused by social changes such as cyberspace and
employment, religious resources should be used with an Islamic
approach and the ethics of the Infallible Imams.
Another solution is raising religious media literacy and reembedding
Islamic beliefs and cognitions and intellectual values by
creating a positive feeling for religious teachings through radio and
television and the religious elites of society, which can function as a
platform for resolving conflicts and reaching harmony.
Machine summary:
وقوع تغییرات فرهنگی، ساختاری و اجتماعی در جامعه و به وجود آمدن موجهای فرهنگی ناهمگون که متأسّفانه به بطن خانواده نيز ورود پیدا کرده، سبب دینگریزی، فرار از مسئولیت، خودمحوری، لذّت طلبی، فردگرایی و فاصلة فرهنگی دو نسل شده كه بيترديد بايد بخشي از آن را از آثار تحوّلات اجتماعي و فضای مجازی دانست.
لذّت و خودمحوری یکی دیگر از ضد ارزشهای اجتماعی، خودمحوری مردم و لذّت طلبی میباشد؛ یعنی ریشة آسیبها و تحوّلات اجتماع در تعارض، خودمحوری مردم است که فضای بیبندوباری و بدحجابی، به دنبال بیقید وشرطی و شهوات آمدهاند و همدلی و صمیمیت به همسر خود و خانواده و خانه را از دست دادهاند و تنها به دنبال غرایز شهوانی هستند و برای ارضای خود به سمت و سوی بازار آزاد روی آوردهاند و به قول معروف از زیر بار مخارج فرار و شانه خالی کردهاند و جوانان بدون همسر وقتی برای فرو نشاندن شعلة شهوت، همه چیز را مهیا دیدند از تشکیل زندگی و ازدواج سرباز زدند و به دنبال صید ناموس مملکت رفتند و به این صورت این نوع نگرش در نظام خانواده كه در غرب وجود داشت در حال گسترش در تقلیدکنندگان شرقی و ایرانی است و از هم پاشیده شدن خانواده و متأسّفانه اوضاع شبیه جنگ در حال به وجود آمدن میباشد (انصاریان، 1380، ص271).
یکی دیگر از مصادیق آسیب تحوّلات اجتماعی فضای مجازی که از مسائل فراگیر دنیای امروز شده و با گسترش ارتباطات و تنوّع آن در جامعه رو به افزایش است، تماس الکترونیکی با فرد و افرادی غیر همسر است که در ادامه متأسّفانه منجر به خیانت و ...