Abstract:
هدف این مقاله، شناسایی چالشها و ارائۀ راهبردهایی برای توسعه و بهبود آموزش کارآفرینی در آموزش عالی میباشد. بر طبق تحلیل و توصیف پژوهشهای مرتبط به آموزش کارآفرینی، اهم چالشهای آموزش کارآفرینی عبارتند از: منابع درسی، دانشکدهها و مراکز آموزش کارآفرینی، فنّاوری، اعتبارات، ارتباط جامعۀ دانشگاهی با تجارت و کسب و کار، استادان و پژوهش. این مقاله، ضمن ارائۀ راهبردهای بهبود وضع موجود، پیشنهادهایی را نیز برای مدیران، تصمیمسازان و پژوهشگران آتی ارائه کرده است
The aim of this paper was to identify challenges and provide solutions for the development of entrepreneurship education in higher education of Iran. According to the analysis and description of the research related to entrepreneurship education, the major challenges are: school resources, colleges and training centers for entrepreneurship, technology, credit, Trade and business relationship with the academic community, faculty, and rresearch. This paper presents recommendations for improving the existing situation and suggestions for managers, decision makers and researchers in the future
Machine summary:
اما تقریباً تمام اندیشمندان این حوزه، معتقدند که کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا سهم به سزایی در رشد اقتصادی هر جامعهای دارند (باپتیستا 5 ، اسکاریا و مادرگا 6 ، 2005)؛ از اینرو، كشورهاي مختلف در سه دهۀ گذشته در زمينۀ كارآفريني براي فائق آمدن بر مشكلات مختلف اقتصادي و اجتماعي به راهحلهایی از جمله، آموزش کارآفرینی، توسعۀ فرهنگ كارآفريني، انجام حمايتهاي لازم از كارآفرينان، انجام تحقيقات و پژوهشهاي لازم در اين زمينه روي آوردهاند (مقيمي، 1383).
Kourilsky Gibb gartner Hills kalat Solomon جدول (1) توسعۀ مأموریتهای دانشگاه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Etzkowitz, 2000, p: 20 از زمان پیدایش و شکلگیری دانشگاهها مأموریت و وظیفۀ اصلی آنان از طریق آموزش حفظ و انتقال دانش بوده است اما با رشد و پیشرفت جامعه و افزایش تقاضا برای ورود به آموزشعالی و در نتیجه، افزایش میزان فارغالتحصیلان، مأموریت دانشگاه فراتر از سطح آموزش و تربیت نیروی متخصص قرار گرفت؛ بهطوریکه از دانشگاه برای افزایش تعداد فارغالتحصیل این انتظار قوت گرفت که نقش و مأموریت خود را تغییر داده و با انجام پژوهش در جامعه برای مشکلات و مسائل آن راه حل مناسب ارائه دهد.
بنابراين، ميتوان گفت، اگرچه موضوع آموزش و پرورش كارآفرينان از ابتداي برنامۀ سوم توسعۀ اقتصادي كشور مورد توجه قرار گرفته، اما نخستين گام رسمي برای آموزش كارآفريني با تصويب طرح كاراد در سال 1379 برداشته شده است.