Abstract:
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، هر سالۀ مسابقات ملی مهارت را با هدف تلاش برای تقویت روحیۀ خودباوری در جوانان، ایجاد خلاقیت و نوآوری در ارائۀ آموزشهای فنی و حرفهای، فرهنگسازی و ایجاد بستری مناسب برای رقابت سالم و توسعۀ کارآفرینی، ایجاد انگیزه در نیروی کار، ارائۀ فرصتی برای نمایش توانمندی و شایستگی جوانان، ایجاد سازوکارهای لازم برای بالابردن مهارتهای ملی در سطح بینالمللی و برقراری تعامل بین نیروی کار و محیط دنیای واقعی کار برگزار میکند. در این مقاله ضمن معرفی مسابقات ملی مهارت ایران و مسابقات جهانی مهارت ویژۀ جوانان و مرور ادبیات مربوطه، به بررسی تحول مسابقات مهارت حرفهای به عنوان ابزاری مهم برای توسعۀ آموزشهای فنی و حرفهای و تشریح مزایا و انتقادات وارده به آن پرداخته شده است. این مقاله، از نوع مروری و از نظر هدف کاربردی است. از روش کتابخانهای- اسنادی به ویژه مستندات دفتر مسابقات ملی مهارت ایران و دبیرخانۀ مسابقات جهانی استفاده شده است. نتایج بررسی و تجربۀ نویسندگان نشان میدهد که نقش مسابقات در توسعه و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای غیر قابل انکار است. در پایان، نویسندگان پیشنهاداتی برای ادامۀ روند رو به رشد این مسابقات ارائه دادهاند.
Iran Technical and Vocational Training Organization (TVTO) arranges the National Skills Competition (NSC) annually aiming to boost youths’ self- efficacy, to generate creativity and innovation in technical and vocational training (TVT), and to provide suitable environment for fair competitions and entrepreneurship development, as well as TVTO discourages labor force, provides opportunity for youth in order to present their competency and expertise, develops a mechanism for updating national- level skills on the international ones, and prepare an enabling environment to interact between labor force and real world of work through the competition. Introducing NSC and World Skills Competition (WSC), the paper examined the evolution of vocational skills competition as a significant instrument for developing TVT and describes the benefits and criticisms addressed to the competition. This is a review and applied- type paper. The reliable and valid data of Iran NSC Office and WSC Secretariat were used. The analysis results and authors’ experiences show that the role of competitions in developing and promoting TVT cannot be ignored. At the end, some recommendations have been proposed for continuous improvement of competitions based on the results.
Machine summary:
در این مقاله ضمن معرفی مسابقات ملی مهارت ایران و مسابقات جهانی مهارت ویژۀ جوانان و مرور ادبیات مربوطه، به بررسی تحول مسابقات مهارت حرفهای به عنوان ابزاری مهم برای توسعۀ آموزشهای فنی و حرفهای و تشریح مزایا و انتقادات وارده به آن پرداخته شده است.
بنابراین، در ادامه ضمن معرفی مسابقات ملی مهارت ایران و مسابقات جهانی مهارت ویژۀ جوانان و مرور ادبیات مربوطه، به بررسی تحول مسابقات مهارت حرفهای به Casseles عنوان ابزاری مهم برای توسعۀ آموزشهای فنی و حرفهای و تشریح مزایا و انتقادات وارده به آن پرداختهایم؛ به عبارتی، نویسندگان در این پژوهش برآنند تا به این پرسش اصلی پاسخ ارائه دهند: آیا مسابقات مهارت حرفهای با همۀ مزایا و معایب به توسعۀ آموزشهای فنی و حرفهای کمک میکند؟ پیشینه مروری بر ادبیات مربوطه اهمیت مسابقات مهارت فراتر از ارتقاء آموزشهای مهارتی در سراسر کشور است، به طوری که سیاستگذاران و برنامهریزان متقاعد شدهاند که برگزاری مسابقات مهارت در سطح محلی (شهرستانی)، منطقهای (استانی) و کشوری، روشی اثربخش برای ارتقای، علاقهمند و درگیر ساختن جوانان و از آن مهمتر والدین آنان به آموزشهای مهارتی است(کیسلس؛ 1996).
دفتر مسابقات ملی و بینالمللی با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای رقابت سالم در حوزۀ مهارت، ارزیابی نظام مهارتی کشور و عملکرد آن به ویژه در قشر جوان کشور، ارتقاء منزلت و آگاهی عموم از آموزشها و مهارتهای حرفهای در جامعه، بهبود دستاوردهای یادگیری آموزشهای حرفهای و بالابردن اشتیاق جوانان به بهبود مستمر مهارتهای حرفهای خود و همچنین ایجاد نگرش کسب و کارانه در آن ها به عنوان یکی از مدیریتهای تحت معاونت پژوهش و برنامهریزی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به پیشبرد فعالیتهای خود میپردازد.