Abstract:
رسانههای اجتماعی، شیوة ارتباطات مردمان امروز را به شکلی چشمگیر تغییر دادهاند. بررسی جنبههای مختلف این تغییر و پیامدهای آن نیز، موضوع پژوهشهای بیشماری بوده است. اینستاگرام یکی از محبوبترین بسترهای اشتراکگذاری عکس و ویدئو در سراسر دنیا و ایران است، که دربارة آن تحقیقات زیادی در ایران انجام شده است. بیشتر این پژوهشها بر تاثیر اینستاگرام بر کاربران مختلف و نقشی که در تغییر نگرشها و رفتار کاربران ایرانی ایفا میکند، متمرکز بودهاند، تا بر تجارب زیسته و معنایی که این کاربران به فعالیتهایشان در محیط اینستاگرام نسبت میدهند. این تحقیق با ماهیتی اکتشافی، در صدد تجربة زیسته و معناهای برآمده از دنیای ذهنی تعداد معدودی از کاربرانی بوده است که در این تحقیق با عنوان جوانان بزرگسال معرفی شدهاند. پژوهش با پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است، زیرا این روش با اهداف و پرسشهای این تحقیق و موضع آن نسبت به فناوریهای جدید ارتباطی همخوانی داشت و برای توصیفهای تحلیلی مضامین برآمده از اظهارات شرکتکنندگان، مبنایی مناسب فراهم میساخت. در پژوهش حاضر، برخلاف پژوهشهای پیشین که به بسترها و شرایط تاثیرگذار بر تجارب زیستة کاربران اینستاگرام و همچنین " ذات" تجربة آنها از این پدیده، بیاعتنا بودهاند، به این دو مسئله توجه ویژه نشان داده است. نتایج تحقیق نشان داد، تجربة اینستاگرام بیش از همه چیز، شیوه جدیدی از دیدن و دیدهشدن است؛ رسانهای شخصی که به همگان فرصت میدهد تا هرطور که دوست دارند دیده شوند. شرایط مرتبطی که امکان میدهد تا این " دیدهشدن" به شکلی تشدید شده پدیدار شود. جریان جمعی بزرگی از دیدهشدن در اینستاگرام است که هرکس به نوعی در آن شناور است. ارزیابی کلی آنان از پیامدهای استفاده از اینستاگرام، نشان از احساساتی داشت که میان خشنودی و ناخشنودی همواره در نوسان و تغییر بود. این یافته حاکی از آن است که احساسات آنان نسبت به اینستاگرام، نه یکسره منفی و نه یکسره مثبت است، بلکه بین دو احساس مثبت و منفی نوسان دارد و این شاید از ذات متناقضنمای خود فناوری سرچشمه گیرد که هم جاذبه دارد و هم دافعه.
Today, the social media have dramatically changed the way people communicate with each other. Study of various aspects of this change and its effects, has been the subject of numerous studies both in Iran and the world. Instagram is one of the most popular photo and video sharing platforms around the world including Iran, about which a lot of research has kas carried out in Iran. Most of these studies have focused on the impact of Instagram on different users and the role it plays in changing the attitudes and behavior of Iranian users, rather than on the lived experiences and the meaning, that these users have of their activities in Instagram environment and which they attribute them to this social media. This research, with its exploratory nature, seeks to examine the lived experience and the meanings derived from the mental world of a small number of users who are referred in this research work as young adults. The research work is based ob descriptive phenomenology, because this method was consistent with the objectives and questions brought up in this research and its position on new technologies and provides a suitable basis for analytical descriptions of the themes of the statements made by the participants. In the present study, unlike previous studies that have ignored the contexts and conditions affecting the lived experiences of Instagram users, as well as the "essence" of their experience of this phenomenon, special attention has been paid to these two issues. The results of the research showed that the Instagram experience is, above all, a new way of seeing and being seen; A personal medium that gives everyone the opportunity to be seen as they please. The related conditions that allow this "being seen" to appear in an intensified manner. Large number of people are being seen on Instagram, where everyone is somehow floating. Their overall assessment of the consequences of using Instagram showed feelings that fluctuated between contentment and dissatisfaction. This finding suggests that their feelings about Instagram are neither entirely negative nor entirely positive, but fluctuate between positive and negative, and this may stem from the paradoxical nature of the technology itself, which is both attractive and repulsive.
Machine summary:
با وجود ضریب نفوذ بالای اینستاگرام در میان جوانان ایرانی، درباره "تجارب زیسته" 4 این کاربران و اینکه اینستاگرام در دنیای ذهنی آنان چه معنایی دارد و در مقام اولشخص چگونه آن را تجربه و توصیف میکنند، دانستههای ما اندک است.
پژوهش پیش رو، به دنبال پاسخ به سه پرسش بوده است: کاربران جوان اینستاگرام، در استفاده از این شبکة اجتماعی چه چیزی را تجربه میکنند؟ چه بسترها و شرایطی عموماً بر این تجربهها تأثیر میگذارند؟ و کنشهایشان در اینستاگرام چه معنایی برای آنها دارد؟ علاوه بر این پرسشهای پدیدارشناختی، از مشارکتکنندگان خواسته شد تا از احساسشان نسبت به اینستاگرام بگویند و از آن یک ارزیابی کلی ارائه دهند.
در مورد تبیین ماهیت فناوریهای ارتباطی جدید و اینکه این فناوریها به چه شیوهای در حال تغییر دادن یا متحول کردن حوزههای مختلف زندگی ما context media effects Seraffield هستند، سه دیدگاه عمده وجود دارد که عبارتاند از: جبرگرایی فناورانه 1 ، برساخت اجتماعی فناوری 2 و رویکر پدیدارشناسی 3 به فناوری.
بسترهای ارتباطات تصویری اینستاگرام یک بستر شبکة اجتماعی تلفن همراه است که به کاربران امکان میدهد تا عکس و فیلم بگیرند، آنها را مطابق سلیقه خود تغییر دهند و فوری به دوستانشان منتقل یا در شبکههای اجتماعی دیگری، مانند فیسبوک به اشتراک بگذارند بدینسان، اینستاگرام بیانهایی جدید را از پیوندهای اجتماعی و ارتباطات تصویری خلق میکند و لازم است تحلیل شود که چگونه Moustakas Van Manen این تصاویر، زندگی اجتماعی افراد را شکل میدهند و بر تجربة جامعهگروی تأثیر میگذارند (سرافیلد، 2017: 3).