Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی منحنی رشد محصول و تاثیر استراتژیهای مناسب بازاریابی بر افزایش زمان دوران بلوغ در این منحنی است. تحقیق حاضر یک تحقیق تجربی است که به سنجش تاثیر استراتژیهای بازاریابی انتخاب شده توسط شرکتها بر عملکرد بازاریابی میپردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر واردکنندگان و توزیع کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی لوریال در شهر تهران است. به منظور دستیابی به نمونه تحقیق از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. حجم نمونه تحقیق حاضر ۷۰ پاسخ دهنده میباشد. پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار جمع آوری دادهها، تحلیل همبستگی متغیرهای تحقیق، در نهایت به تحلیل رگرسیون برای آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در بازار فروش محصولات آرایشی بهداشتی، استراتژی های بازاریابی افزایش میزان مصرف، استراتژی توسعه بازار، استراتژی افزایش رشد حجم فروش و استراتژی افزایش نفوذ بر آمیخته بازاریابی در مرحله بلوغ محصول تاثیرگذار هستند؛ و استراتژی های بازاریابی حفظ سهم بازارکنونی، تاثیر معناداری بر آمیخته بازاریابی این مرحله بلوغ عمر محصول ندارند. علاوه براین نتایج تحقیق نمایانگر عدم تاثیر آمیخته بازاریابی محصول و قیمت بر عملکرد بازاریابی در مرحله بلوغ محصول است اما آمیخته ترویج و توزیع بر عملکرد بازاریابی در این مرحله تاثیرگذار میباشد.
The purpose of this study is to investigate the product growth curve and the effect of appropriate marketing strategies on increasing the maturity time in this curve. The present study is an empirical study that measures the impact of marketing strategies chosen by companies on marketing performance. The statistical population of the present study is the importers and distributors of L’Oréal cosmetics in Tehran. In order to obtain the research sample, cluster sampling method was used. The sample size of the present study is 07
respondents. After ensuring the validity and reliability of the data collection tool, correlation analysis of research variables, finally regression analysis to test research hypotheses. The results show that in the market of cosmetics sales, marketing strategies to increase consumption, market development strategy, strategy to increase sales volume and strategies to increase the influence of the marketing mix are effective in the product maturity stage; And marketing strategies to maintain current market share do not have a significant impact on the marketing mix at this stage of product maturity. In addition, the research results show that the combination of product marketing and price does not affect the marketing performance in the product maturity stage, but the promotion and distribution mix affects the marketing performance at this stage.
Machine summary:
نتایج تحقیق حاکی از آن است که در بازار فروش محصولات آرایشی بهداشتی، استراتژی های بازاریابی افزایش میزان مصرف، استراتژی توسعه بازار، استراتژی افزایش رشد حجم فروش و استراتژی افزایش نفوذ بر آمیخته بازاریابی در مرحله بلوغ محصول تاثیرگذار هستند؛ و استراتژی های بازاریابی حفظ سهم بازارکنونی، تاثیر معناداری بر آمیخته بازاریابی این مرحله بلوغ عمر محصول ندارند.
com) Marketing strategy2 Marketing Performance3 Maturity Stage of Product4 Product life cycle5 Marketing Mix مقدمه در دوره پیشرفت تکنولوژی که به دلیل پیشرفت تکنولوژی، با گسترش روز افزون ورود محصولات جدید به بازار و افزایش جایگزینی محصولات، شرایط تغییر جایگاه محصول در طول منحنی عمر نسبت به گذشته با سرعت بسیار بیشتری انجام میپذیرد.
در این تحقیقات که چارچوبی مشخص از رابطه میان موقعیت سازمان در منحنی عمر محصول و استراتژی بازاریابی ارائه می دهد؛ مراحل عمر محصول، ورود به بازار یا معرفی، رشد، بلوغ و افول در نظر گرفته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیههای اصلی و فرعی تحقیق فرضیه اصلی 1: استراتژی های بازاریابی بر آمیخته بازاریابی در مرحله بلوغ محصول تاثیرگذار است.
فرضیه اصلی اول: این فرضیه به تاثیر مستقیم استراتژی های بازاریابی بر آمیخته بازاریابی در مرحله بلوغ محصول دلالت دارد.
فرضیه فرعی اول: این فرضیه بر تاثیر استراتژی توسعه بازار بر آمیخته بازاریابی در مرحله بلوغ دلالت دارد.
فرضیه فرعی دوم: این فرضیه به تاثیر استراتژی افزایش میزان مصرف بر آمیخته بازاریابی در مرحله بلوغ دلالت دارد.
فرضیه فرعی سوم: این فرضیه به تاثیر استراتژی افزایش رشد حجم فروش بر آمیخته بازاریابی در مرحله بلوغ دلالت دارد.