Abstract:
در فرایند خطمشیگذاری، مرحله اجرا از اهمیت دوچندانی برخوردار است چرا که در واقع ثمره واقعی خطمشی در این مرحله به بار مینشیند. این مقاله به ارائه شبکه اجرای تعاملیای میپردازد که از طریق آن میتوان با موفقیت بیشتری به اجرای سیاستهای فرهنگی کشور پرداخت. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمونی مشتمل بر سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و تدوین مضامین فراگیر انجامگرفته و بهمنظور دستیابی به الگویی برای اجرای سیاستهای فرهنگی کشور، مصاحبههای نیمهساختیافتهای با خبرگان، سیاستگذاران و مجریان فرهنگی کشور تا دستیابی به مرحله اشباع نظری صورت گرفته است. حاصل پژوهش 548 کد بوده که در قالب 61 کد توصیفی، 11 کد تفسیری و 2 مضمون فراگیر طبقهبندی شدهاند و برقراری ارتباط بین این مضامین منجر به طراحی شبکه اجرای تعاملی سیاستهای فرهنگی کشور شده است. در الگوی پیشنهادی، اجرای خطمشی در دو مرحله «برنامهریزی و ایجاد شبکه پشتیبانی» و «پیادهسازی برنامهها» صورت میپذیرد. در مرحله اول که مشتمل بر چهار گام «تصمیمسازی»، «تصمیمگیری و تنظیم برنامههای عملیاتی»، «ایجاد شبکه پشتیبانی نرمافزاری» و «ایجاد شبکه پشتیبانی سختافزاری» میباشد، چهار بازیگر شامل سیاستگذاران فرهنگی، نخبگان فرهنگی، مدیران فرهنگی، کارشناسان فرهنگی دولتی به ایفای نقش میپردازند. سپس در مرحله پیادهسازی برنامهها، مجریان فرهنگی دولتی، مؤسسات فرهنگی خصوصی، تشکلهای فرهنگی مردمی، مروّجان فرهنگی و نهایتاً جامعه (مردم) با همکاری همدلانه خود و استفاده از تمام ظرفیتهای کشور به اجرای تعاملی سیاستهای فرهنگی میپردازند. در این مقاله نقشهای متعدد هر یک از بازیگران هشتگانه فوق تشریح شده است. در این الگو همچنین مردم بهعنوان بازیگر نهم، با ایفای چهار نقش بهعنوان مجری، پایشگر، هدف و شاخص در اجرای سیاستهای فرهنگی مشارکت مینمایند.
The stage of implementation enjoys a crucial significance in the process of policymaking, for the real fruits of the policy are borne at this stage. The present paper is an attempt to offer an interactive implementation network through which the national cultural policies can be implemented more successfully. Thematic analysis method, consisting of three stages, i.e. descriptive coding, interpretative coding and development of universal themes, has been used. In order to develop a model for the implementation of national cultural policies, semi-structured interviews were conducted with the experts, policymakers, and cultural executives until data saturation was achieved. The results of the research included 548 codes categorized into 72 descriptive codes, 43 interpretative codes and 20 universal themes. Establishment of relations between these themes led to the development of a network for interactive implementation of national cultural policies. In the proposed model, the implementation of policy takes place in two stages: “planning and establishment of a support network”, and “launching of the plans”. In the first stage, which contains four steps, i.e. “decision-making”, “decision-taking and adjustment of operational plans”, “establishment of software support network” and “establishment of hardware support network”, four actors, i.e. cultural policymakers, cultural elites, cultural managers, and governmental cultural experts, play their roles. In the stage of launching the plans, the governmental cultural executives, private cultural organizations, non-governmental organizations, promoters of culture and finally the society (people), through their cordial cooperation and using all the capacities of the country, engage in interactive implementation of cultural policies. The roles of the said eight actors have been clearly explained. In this model, people, as the ninth actor, through playing four roles, i.e. executive, observer, objective and index, participate in the implementation of the cultural policies.