Abstract:
نهاد رسانه به عنوان نهادی توسعهگرا و تحولخواه در اکثر کشورها ایجاد میشود، به طوری که با تغییر در ساختارهای اجتماعی موجود از طریق توانمندسازی فردی، در جستجوی جایگزینی ابزارهای ساختاری برای توسعه می باشد. هدف اصلی این پژوهش تبیین کارکردهای رسانه جمعی تلویزیون به منظور توسعه توانمندسازی فردی و با هدف پیشگیری از فقر انسانی است. این پژوهش کیفی، با استفاده از روش مفهوم سازی داده بنیاد انجام گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری نظری تعداد سیزده نفر از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان دارای تجربه کاری در حوزه ارتباطاتِ توسعه تحت مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. دادههای حاصل از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تفسیر قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که این رسانه، چهار کارکرد اصلی جهت توسعه توانمندسازی فردی ایفا مینماید. اولین کارکرد عبارت است از فراهم سازی بستر در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری که زمینه آزادی فرصت جهت توسعه توانمندسازی فردی محسوب میشود. دومین کارکرد، فراهمسازی شرایط علّی از طریق پذیرش ضرورت توسعه کشور، جایگاه انسان به مثابه ظرفیت و تحقق تعالی انسانی است. فراهم سازی عوامل میانجی سومین کارکردی است که از طریق آموزش و آگاهی، ایجاد انگیزه، شناخت ویژگیهای مخاطب، توجه به سرمایه انسانی رسانه، ساختار سازمانی رسانه و ایدئولوژی حاکم بر آن صورت میپذیرد. در نهایت به کارگیری استراتژی تغییر مبتنی بر پیش فرض انسان دارای ظرفیت به عنوان فاعل توسعه، کارکرد چهارم شناسایی گردیده است.
The media institution is created as a developmental and evolutionary institution in most countries, so that by changing the existing social structures through individual empowerment, it seeks to replace structural tools for development. The main purpose of this study is to explain the mass media functions of television for the development of individual empowerment with the aim of preventing human poverty. This qualitative study was conducted using the conceptualization method of Grounded theory. In this study, using theoretical sampling, thirteen university professors, managers, and experts with work experience in the field of development communication were interviewed through in-depth semi-structured interviews. The data were interpreted through open, axial, and selective coding. The findings of the present study show that this medium plays four main functions for the development of individual empowerment. The first function is to provide a context in the political, economic, social, cultural, and technological dimensions that is considered the freedom of opportunity for the development of individual empowerment. The second function is to provide causal conditions by accepting the necessity of developing the country, human position as capacity and realization of human excellence. Providing mediating factors is the third function that is done through education and awareness, motivation, recognition of audience characteristics, attention to media human capital, media organizational structure and the ideology that governs it. Finally, using the change strategy based of human default with capacity as development, the fourth function is identified.
Machine summary:
تلويزيون ، توانمندسازي فردي و فقر انساني ؛ تبيين چارچوب کارکردي ميثم سام بند١، علي اکبر فرهنگي ٢، جمشيد صالحي صدقياني ٣، محمدرضا قائدي 4 چکيده نهاد رسانه به عنوان نهادي توسعه گرا و تحول خواه در اکثر کشورها ايجاد مي شود، به طوري که با تغيير در ساختارهاي اجتماعي موجود از طريق توانمندسازي فردي ، در جستجوي جايگزيني ابزارهاي ساختاري براي توسعه مي باشد.
هدف اصلي اين پژوهش تبيين کارکردهاي رسانه جمعي تلويزيون به منظور توسعه توانمندسازي فردي و با هدف پيشگيري از فقر انساني است .
ارتباطات توسعه ترکيبي از تمامي روندها است تا پذيرش معاني چندگانه ، عقلانيت نمادين ، ويژگي فرهنگي، تغيير از طريق عوامل انساني، کنش ها و ساختارهاي ارتباطي، ساختارشکني ايدئولوژي قدرت حاکم و تقويت آگاهي ميان افراد جامعه ، به عنوان دستاورد کسب شود (١٩٩٩,Kolluri &Jacobson ).
از اين رو؛ توسعه انساني به عنوان «رويکردي با هدف بهبود کيفيت زندگي انسان ها، ارتقاي قابليت آن ها در همه حيطه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي در حال و آينده و تلاش در جهت همگام سازي رشد و برابري» (شيرزادي، ١٣٩١، ص ٨٦) در محافل علمي مطرح شد و تضمين حداقل رفاه ، از جمله وظايف دولت در جهان معاصر تعيين گرديد (ايوانز، ١٣٨٠، ص ٤٠).
در پژوهش حاضر بر مبناي ديدگاه مصاحبه شوندگان ، به منظور توانمندسازي فردي، شرايط علي متصور شده است که بر اساس دسته بندي شناسه ها و مفاهيم ، اين شرايط شامل مقوله هاي تحقق تعالي انساني، انسان به مثابه ظرفيت و پذيرش ضرورت توسعه کشور ميباشند.
Leading Issues in Economic Development, 4th eds, Oxford University press, New York.