Abstract:
تبلیغات تلویزیونی، به عنوان محصولی فرهنگی با طیف وسیعی از مخاطبان می تواند به عنوان متنیایدئولوژیک مورد تحلیل قرار گیرد. از طرفی این آثار تصویری، برای جذب مخاطب بیشتر باید انواعمحدودیت ها و ممنوعیت ها را رعایت کند و از طرف دیگر، برای تغییر سبک زندگی مخاطبان وتشویق آن ها به مصرف کالای مورد نظرشان، باید هدف تغییر جامعه را دنبال کند. این پژوهش در نظردارد با الهام از روش خاص ریچارد سایمون 1، و البته جرح و تعدیل و بسط آن، به تحلیل تبلیغاتتلویزیونی شبکه های سراسری در تابستان 99 بپردازد. از میان تمام تبلیغات، بنا بر پیش فرض هایروش شناختی تحقیق، تعدادی از آن ها برای ارائۀ یک روایت معنی دار انتخاب شده و مورد تحلیل قرارمی گیرند. در این روش نقش های مشتری، کالا و بازیگر 2 سه نقش اصلی هستند که در این مقاله بهتحلیل حضور نقش بازیگر در تبلیغات، به صورتی کاربردی پرداخته می شود. همچنین در نظر داریمدر کنار تحلیل مطالعۀ موردی پژوهش، انواع حضور بازیگر و طبقه بندی آن را، به عنوان هدفی فرعیدنبال کنیم.
Television advertising, as a cultural product with a wide range of audiences, can be analyzed as an ideological text. On the one hand, to attract more audiences, these visual works must observe all kinds of restrictions and prohibitions, and on the other hand, to change the lifestyle of the audience and encourage them to consume their desired product, it must pursue the goal of changing society. Inspired by the special method of Richard Simon, and of course its modification and expansion, this study intends to analyze the television commercials of the national networks in the summer of 2020. From all the advertisements, according to the methodological presuppositions of the research, some of them are selected and analyzed to present a meaningful narrative. In this method, customer, product, and Commercial Advertisement Player are the three main roles that in this study, the presence of Commercial Advertisement Player role in advertising analyzed practically. In addition to analyzing the case study of the research, we also intend to pursue the types of Commercial Advertisement Player''s presence and its classification as a sub-objective.
Machine summary:
اين پژوهش در نظر دارد با الهام از روش خاص ريچارد سايمون ١، و البته جرح و تعديل و بسط آن ، به تحليل تبليغات تلويزيوني شبکه هاي سراسري در تابستان ٩٩ بپردازد.
در تبليغات ميپردازد و نهايتاً نتيجه ميگيرد که شيؤە مصرف نشان داده شده در تبليغات ، [که البته با پيش فرض هاي اين پژوهش قابل بسط به جامعه و يا حداقل بخشي از آن است ] از شکل سنتي فاصله گرفته و به سمت شکلي از «مصرف مدرن » در حرکت است .
تا آن جا که مؤلفين اين پژوهش مطلع هستند از مقولات و مفاهيم طرح شده توسط سايمون ، تنها مفهوم ادتوپيا در مقالۀ منتظرقائم و حسيني با نام بازنمايي مصرف در تبليغات بازرگاني تلويزيون جمهوري اسلامي ايران (شبکه اول ودوم سيما) (بهار ٩٦) مورد استفاده قرار گرفته است .
(به اين معني هر تبليغ يک کمدي کلاسيک است ) در اين ميان بازيگر، که گنگ ترين نقش را بازي ميکند هربار به نحوي، مانند يک راهنما مشتري (يا ما را) به سوي انتخاب درست يک کالاي خاص ، و يا در سطحي ديگر به سوي خود مصرف ، ميبرد.
در اين نوع تبليغ فروشنده ، که درحال معرفي کالاي مورد نظر و مزاياي استفاده از آن است ، مستقيماً به دوربين نگاه ميکند و مخاطبان روبه روي تلويزيون را بدون واسطه مورد خطاب قرار ميدهد: به عنوان نمونه براي اين نوع از پيام هاي بازرگاني ميتوان به تبليغ تلويزيوني کفش شيما اشاره کرد.