Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش مدل علّی نوآوری کاری بر اساس میزان آگاهی از ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطهای خودکارآمدی خلاق و رایانه در معلمان دوره متوسطه اول شهرکرمانشاه بود.
روش: پژوهش حاضر با توجه به هدف آن از نوع کاربردی و شیوه اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش معلمان دورهی متوسطه اول مشغول به تدریس در سطح شهرکرمانشاه به صورت تقریبی، تعداد965 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادهاند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (برحسب جنسیت)، تعداد 275 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدهاند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسشنامههای شهروند الکترونیک الدوساری و همکاران (2020)؛ رفتار نوآورانه کانتر (1988)؛ خودکارآمدی خلاق بیگیتو (2006) و خودکارآمدی رایانهای مورفی و همکاران (1989) بود.
یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان دادند که ابعاد شهروند الکترونیک بر نوآوری کاری، خودکارآمدی خلاق و رایانه اثر مستقیم دارد. همچنین خودکارآمدی خلاق و رایانه بر نوآوری کاری اثر مستقیم دارند. همچنین اثر غیر مستقیم ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطهای خودکارآمدی خلاق و رایانه بر نوآوری کاری معنادار است. در کل نتیجه شده است، مدل مفهومی ابعاد شهروند الکترونیک بر نوآوری کاری با نقش واسطهای خودکارآمدی خلاق و رایانه با مدل تجربی برازش دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد میشود مسئولان آموزش و پرورش با فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم در رابطه با بالا بردن سطح میزان آگاهی معلمان از ابعاد شهروند الکترونیک و خودکارآمدی خلاق و رایانه آنان، زمینههای نوآوری کاری آنان را در فضای ICT افزایش دهند.
Purpose: The purpose of this study was to formulate a causal innovation model based on the knowledge of the dimensions of electronic citizen with the role of computer and creative self-efficacy in junior middle school teachers in Kermanshah city.Method: This study is a descriptive-correlational one with regard to its purpose and its implementation. The statistical population of this study is the approximate number of junior high school teachers in Kermanshah in the academic year 2021-2022, which by stratified random sampling (by gender), 275 people per Selected based on Morgan table.The instruments study used were the digital citizenship questionnaire of Al-Dosari et al (2020), Kanter innovative behavior (1988), Beghtto creative self-efficacy (2006) and Murphy et al (1989) computer self-efficacy. Results: the results of data analysis using Pearson correlation and structural equation tests showed that dimensions of digital citizenship have a direct effect on work innovation, computer and creative self-efficacy. Also, computer and creative self-efficacy have a direct effect on business innovation. The indirect effect of the digital citizenship dimension with the mediating role of computer and creative self-efficacy on business innovation is significant. Overall, the conceptual model of digital citizenship dimensions fits business innovation with the mediating role of computer and creative self-efficacy with the experimental model. Conclusion: According to the obtained results, it is suggested that education officials provide the necessary facilities and conditions in relation to raising the level of teachers' awareness of the dimensions of e-citizenship and their creative and computer self-efficacy, their areas of work innovation in the ICT.
Machine summary:
یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان دادند که ابعاد شهروند الکترونیک بر نوآوری کاری، خودکارآمدی خلاق و رایانه اثر مستقیم دارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده ، پیشنهاد میشود مسئولان آموزش و پرورش با فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم در رابطه با بالا بردن سطح میزان آگاهی معلمان از ابعاد شهروند الکترونیک و خودکارآمدی خلاق و رایانه آنان ، زمینه های نوآوری کاری آنان را در فضای ICT افزایش دهند.
نتایج پژوهش لویس ، آگاروال ، سامبا مورتی ٤(٢٠٠٣)، قراباغی و همکاران (١٣٩٠)، بال ٥(٢٠٠٨)، کریمیان زاده (١٣٩٨)، شجاعی (١٣٩٦)، نجفی فینی (١٣٩٣)، بهی (١٣٩٨)، حاکی از آن است که بین خودکارآمدی رایانه ای و نوآوری کاری رابطه معناداری وجود دارد.
Lewis, Agarwal & Sambamurthy تواند به استفاده بیشتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی –یادگیری منجرشود در پژوهشی دیگر بهی (١٣٩٨) نشان داد؛ بین متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و مؤلفه های آن با خودکارآمدی رایانه ای و عملکرد شغلی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد.
همچنین از دیگر یافته های پژوهش نتیجه می شود که خودکارآمدی رایانه بر نوآوری کاری اثر مثبت و معناداری دارد و این یافته با نتایج پژوهش قراباغی و همکاران (١٣٩٠)، بال (٢٠٠٨)، کریمیان زاده (١٣٩٨)، شجاعی (١٣٩٦)، نجفی فینی (١٣٩٣) همسو بود.
/ Availabilty of ISTE digital citizenship standards among middle and high school students and its relation to internet self-efficacy, Journal of education and learning,VOL.