Abstract:
مقدمه: شناسایی مربیان کارآمد و توانا برای استعدادیابی نوآموزان و پرورش آنها از دغددهای اصلی باشگاهها فوتبال بخصوص مدارس فوتبال میباشد.
هدف: بررسی رابطه بین هوش هیجانی ورزشی با خودکارآمدی مربیگری و کمالگرایی ورزشی مربیان مدارس فوتبال استان کردستان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری مربیان مدارس فوتبال استان کردستان، که به صورت تمام شمار 75 نفر انتخاب و روش آماری شامل آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی و رگرسیون خطی چند گانه در سطح 05/0≥p استفاده شد.
یافتهها: هوش هیجانی در ورزش مربیان با خودکارآمدی مربیگری و مولفه کمالگرایی ورزشی در ارتباطاند. همچنین هوش هیجانی مربیان پیش بینی مناسبی برای خودکارآمدی و کمالگرایی مربیان محسوب میشود.
نتیجهگیری: براساس یافتهها این پژوهش مربیانی که هوش هیجانی بالاتری دارند. از خودکارآمدی مربیگری و کمالگرایی بیشتری نیز برخوردارند؛ و میتوان هوش هیجانی به عنوان متغییری اثر گذار در مربیگری مدارس فوتبال نام برد.
Abstract
Introduction: Identify efficient and capable coaches seeking talented and nurture them from the main Dghddhay Bashgah¬Ha football is football, especially in schools.
Objective: The aim of this study was to determine the relationship between emotional intelligence and self-coaching sports and fitness perfectionism football schools in Kurdistan province
Method: A descriptive correlational school football coaches in Kurdistan province, which for all the 75 students were selected and statistical methods Kolmogorov - Smirnov, correlation and multiple linear regression on the surface p ≥ 0/05 used
Results: Emotional Intelligence in fitness with perfectionism-sports Artbat¬And Khvdkaramdy¬Mrbygry and components. Emotional intelligence also numerous coaches Coaches predict for efficacy and perfectionism.
Conclusion: Hypothesis testing showed emotional intelligence in self-coached sports coaches and sports component linked perfectionism. EI also for coaches predict efficacy and coaches is perfectionism. It turned out that educators have a higher emotional intelligence