Abstract:
با توجه به ابتلای جامعه به موضوع زینت، بررسی دیدگاه مذاهب پنجگانهی
اسلامی درباره حکم فقهی زینت، از اهمیت بسزایی برخوردار است.از نظر فقهای
امامیه و اهل سنت بدون هیچ اختلافی، زینت بر اساس آیه ی 31 و « سوره نور
به دو قسم پنهان و نمایان تقسیم می شود؛ ،» لا یبدین زینتهنّ الّا ما ظهر منها
اما در مصادیق آن بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. بنا به نظر اکثر فقهای امامیه
و اهل سنت، حد مجاز آشکار کردن زینت زنان در مقابل نامحرم، صورت و دست
ها به شرط اینکه بدون آرایش و زینت باشد و یا اینکه مورد فتنه و از روی ریبه
واقع نگردد. در این مقاله که به روش توصیفی–تحلیلی صورت پذیرفته، نظرات
فقهای مذاهب پنجگانه اسلامی در باب احکام شرعی مربوط به زینت کردن زن
در مقابل نامحرم و غیر آن، طرح و بررسی شده و به بیان اشتراکات و افتراقات
دیدگاه های فقهی آنان، پرداخته شده است.
Machine summary:
فقهاي شيعه بر اين موضوع اتفاق نظر دارند که بدن زن عورت است و بايد آن را از نامحرم بپوشاند، و البته در مورد محارم نيز، حدي قائل شده است ؛ اما در مقابل شوهر هيچ محدوديتي ندارد(سيوري حلي، ١٤٢٥ق :٧١٢).
حکم زينت براي شوهر ديدگاه اهل سنت در مورد زينت کردن زن براي شوهر از نظر چهار مذهب اهل سنت اين گونه به دست ميآيد که زينت کردن زن براي همسرش در جميع حالات و شکل ها، هرگونه که زن بخواهد و به هرکيفيتي، مباح است و نگاه کردن شوهر به همه ي بدن زن جايز است (ابن نجيم ، ١٤٢٢ق :٤٧١ و ج ٣ ص ٥٥٥؛ رعيني، ١٤١٦ق : ٢١-٢٣ و ١٥٥؛ شربيني، ١٢٩:١٣٧٧؛ بهوتي، ٢٠٠١م : ٢٦٥ ؛ نووي، بيتا، :١٠٠ و سرخسي، بيتا:١٤٧).
صاحب کشف الاسرار مينويسد: «جايز است بر گروههاي محارمي که در آيه ذکر شده که به زينت باطني زن نگاه کنند؛ ولي به ما بين زانو و ناف نگاه نميکنند؛ اما در مورد شوهر جايز است به همه ي بدن زن خود نگاه کند؛ مگر نگاه کردن به فرج زن که کراهت دارد»(ميبدي، .
مغني المحتاج ، بيروت : دار احياء التراث العربي ]٢٦[طباطبايي يزدي، محمد کاظم ، العروة الوثقي، ( ١٤١٩ق ) قم : دفتر انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، چ اول .