Abstract:
زمینه و هدف: این پژوهش، جهت بررسی نقش هوش تجاری بر فرایند تصمیمگیری سازمانی انجام گردیده است و کوشیده است بررسی کند که مولفههای هوشمندی کسبوکار چیست، اهداف بنیادین آن کدام است و استقرار فرایند هوشمندی کسبوکار تا چه حد به تحقق این اهداف یاری میرساند. همچنین، پژوهش به دنبال آن بود که بررسی کند که هوشمندی کسبوکار بر فرایند تصمیمگیری سازمانی چه تاثیری دارد. روش شناسی: این پژوهش، به صورت ترکیبی کیفی و کمی، به توصیف وضعیت استقرار هوشمندی کسبوکار در جامعۀ هدف پرداخت. بر این اساس، پژوهش در دو گام صورت گرفت. ابتدا، مجموعهای از مصاحبههای عمیق با صاحبنظران و مدیران اجرا گردید و طی تجزیه و تحلیل این مصاحبهها، مولفهها و شاخصههای هوش تجاری و اهداف آن و مولفههای فرایند تصمیمگیری سازمانی استخراج گردیدند و در نهایت، با تدوین پرسشنامه و بررسی در جامعۀ هدف، مدل تاثیر هوشمندی کسبوکار بر فرایند تصمیمگیری استخراج گردید و اعتبار و پایایی آن از جهات مختلف مورد سنجش قرار گرفت. یافتهها: پژوهش، پنج مولفۀ کلیدی منابع دادهها، استخراج، انتقال و بارگذاری، انبار دادهها، فرادادهها و ابزارهای پرسوجو، گزارشگیری و تحلیل اطلاعات را برای هوشمندی کسبوکار شناسایی نمود. نتایج: پژوهش نشان داد که استقرار هوشمندی کسبوکار، اهداف بنیادین دسترسی به منابع دادهها، یکپارچگی دادهها، کیفیت دسترسی به اطلاعات و قابلیت تحلیل را پیگیری میکند و در نهایت، بر تحلیل موقعیت، پیشبینی و تحلیل راهبردها، طراحی مدلها و راهحلها و ارزیابی و بازخورد تصمیم نقش دارد و مدل این نقش را استخراج نمود.
Background and Aim: This study was conducted to investigate the role of business intelligence on organizational decision making process and tried to examine what are the components of business intelligence, what are its basic goals and to what extent the establishment of business intelligence process helps to achieve these goals. The research also sought to examine the impact of business intelligence on the organizational decision-making process.Methodology: This research, in a qualitative and quantitative combination, described the status of establishing business intelligence in the target community. Accordingly, the research was conducted in two steps. First, a series of in-depth interviews with experts and managers were conducted. During the analysis of these interviews, the components and characteristics of business intelligence and its objectives and components of the organizational decision-making process were extracted. Business intelligence was extracted from the decision-making process and its credibility and reliability were measured from different angles.Findings: The research identified five key components of data sources, extraction, transmission and loading, data warehousing, metadata and query tools, reporting and data analysis for business intelligence.Results: The study showed that the establishment of business intelligence pursues the basic goals of access to data sources, data integrity, quality of information access and analysis capabilities, and finally, on position analysis, forecasting and analysis of strategies, design of models and solutions, and evaluation and Decision feedback plays a role and the role model is extracted.