Abstract:
این پژوهش در نظر دارد با بررسی شباهتهای میان اجزای تشکیل دهندهی قصه (روایت) در یک بازی رایانهای بهعنوان یک رسانهی جدید بصریِ پرطرفدار؛ در پیوند با اجزای تشکیلدهندهی قصص در قرآن، نشان دهد که می-توان با بهرهمندی از محتوای این کتاب آسمانی برای خلق بازیهای رایانهای با محتوایی صحیح و قرآنی بهره بُرد. پژوهش حاضر بهروش توصیفی و براساس دادههای جمعآوریشده از طریق منابع کتابخانهای و نیز بررسی مشاهدهای، مورد تحلیل قرار گرفته است. یک بازی رایانهای ترکیبی از فناوری و هنر تبلیغات- از هر نوع آن- است و بازیکنان (مخاطبان) هنگام اجرای هر بازی به طور ناخودآگاه، پیامهای بسیاری را دریافت میکنند. اگرچه میتوان اشتراکات فراوانی میان ساختار تشکیل دهندهی قصه و روایت در یک بازی و یک روایت در قصص قرآن دریافت کرد، اما این ارزشگذاری کاربردی، به خصوص در قصص قرآن همواره هدفی جز رسیدن به خداوند و پرهیز از بدیها نبوده است. از اینرو در پایان هر قصهی آن، افراد، نتیجهای شفاف از پیامها دریافت میکنند. زیرا زیربنای فکری و اجتماعی این قصص، آموزش و ترویج عقاید معرفتی و انسانی است که خود نکتهای قابل تامل در محتوای قصص قرآن است.
The study intends by finding the similarity, between the components of storytelling and narration in a computer game as a new popular visual medium, in conjunction with the components of the Qur'anic verses, can be shown with the benefit used of this book to create compelling games with correct content and Qur'anic content.The present study was based on data collected through library resources and observational method. A computer game is a mix of technology and the art of advertising - of all its kind - and players (audiences) receive unpublished types of messages when they run each game unconsciously. Although can find many commons from the story and narration of a game and narration in the Quran, but this valueIt has always been the goal but to get to God and avoid evil. Hence, at the end of each story, people receive clear results from the messages. Because the intellectual and social infrastructure of the story is education and expansion of epistemic and humanistic ideas, this is a point to be considered in the content of the Qur'an's stories, but this is the case in most computer games made in the world which has Violent content is ignored.
Machine summary:
چکيده اين پژوهش درنظرداردبابررسي شباهت هايميان اجزاي تشکيل دهنده ي قصه (روايت )دريک بازي رايانه ايبه عنوان يک رسانه ي جديدبصري پرطرفدار؛درپيوندبااجزاي تشکيل دهنده ي قصص درقرآن ، نشان دهدکه مي توان بابهره منديازمحتواي اين کتاب آسماني براي خلق بازي هايرايانه ايبامحتوايي صحيح وقرآني بهره برد.
بازي هاي رايانه اي، محتواي بازي ها، جلوه هاي بصري قرآن ، قصص قرآن اين مقاله مستخرج ازپايان نامه کارشناسي ارشدباعنوان «مطالعه ي قابليت هايبازنماييقصص قرآن دربازي هاي رايانه اي»است که توسط راضيه حق شناس به راهنماييدکترمصطفي رستمي ومشاوره دکترمحمداعظم زاده تأليف شده است .
اگرچه درهريک ازرسانه هاممکن است ازپيام ها،به طرق غيرمستقيم استفاده شود ومخاطبان (بازيکنان )به طورناخودآگاه پيام هايفرستندگان (سازندگان )رادريافت کنند، اهميت اين نکته دريک بازيرايانه اي که امروزه يکيازفراگيرترين رسانه بصريوحتي تعامليمحسوب ميگردد،تتابدانجاست که ميتوان ازآن هابه عنوان يک رسانه ي جديدي که هنرهفتم رابه خدمت گرفته ،يادکردوآن راهنرهشتم ناميد(آرين ،١٣٨٩:٩).
اگرچه دريکيدوسال اخير سعيبرآن بوده است که ازلحاظ بصريوعمليتلاش بسياريشودکه نمونه ي اين تلاش هاساخت بازيهاييبامضامين قرآنيبوده براينمونه :بازي«سفرجنجالي»(١٣٩٥) ساخته ي شرکت رسانه گستربنيسيکه ازپژوهشگران حوزه ي بازيهايرايانه ايوپايه - گذارشرکت رسانه گستربنيسياست ؛ويابازيهاييکه درارتباط باقرآن دراستوديو بازيهاي اسلامي دربخش رسانه هاي ديجيتال نمايشگاه بين المللي قرآن دردوره هاي متواليارائه شده اندو بيست وششمين نمايشگاه آن نيزباشعار«قرآن ؛چلچراغ هدايت »، ارديبهشت ١٣٩٧(سومين روزازماه مبارکرمضان )برگزارشده است ( ,٢٤/١١/٢٠١٦, ٢٣٠٠www.
بحث مقاله ي حاضرميکوشدتابانقبيبه قصص قرآن ،دريابدکه چطورميتوانيم ميان (بازي رايانه اي)-به عنوان رسانه ايبصريکه ساخته ي بشردست است -و(قصص قرآن )-که منبعي فرامادي است -پيوند ايجادکنيم .