Abstract:
بازاریابی دیجیتال امروزه نه یک انتخاب که یک ضرورت برای موفقیت در هر کسب و کاری است. حوزه گردشگری پزشکی نیز امروزه به این ابزار بازاریابی نیازمند است. در این تحقیق سه مولفه بازاریابی دیجیتال یعنی، تبلیغات، مشوق هاو بازاریابی تعاملی و تاثیر آن بر آگاهی بخشی گردشگران بررسی گردیدهاند. تحقیق از نوع کاربردی و از منظر ماهیت توصیفی پیماشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تانداردراجی و همکاران) 0101 (بوده که پس از ترجمه بومی سازی شده است. برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی سازه پرسشنامه از تحلیل بارهای عاملی تاییدی استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه گردشگرانی است که برای دریافت خدمات پزشکی به مشهد سفرکردهاند.
حجم نمونه آماری 780 نفرتعیین شد. روش نمونه گیری با توجه به محدودیتهای کرونایی غیراحتمالی در دسترس بوده و برای بررسی فرضیهها از مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد بازاریابی دیجیتال تاثیر زیادی بر آگاهی بخشی گردشگران پزشکی داشته و تاثیر تمامی مولفههای بازاریابی دیجیتال) تبلیغات، مشوقها و بازاریابی تعاملی (بر آگاهی بخشی تایید شده است. براساس نتایج بدست آمده بازاریابی تعاملی بیشترین اثررا بر آگاهی بخشی گردشگران پزشکی داشته است.
Machine summary:
گستردگي فضاي مجازي و نامحدود بودن آن از بعد قلمروي مکاني موجب شده است بازاريابي ديجيتال طيف گسترده اي از جامعه هدف را تحت پوشش قرار دهد بعلاوه به مرور هوشمند شدن اين نوع بازاريابي اثرگذاري آن را بيش از پيش نشان مي دهد به همين دليل اين نوع بازاريابي گزينه مناسبي براي بازاريابي گردشگري به حساب مي آيد زيرا جامعه هدف گردشگري بسيار متنوع و از نظر قلمروي جغرافيايي نامحدود محسوب مي شود، چرا که گردشگري طيف وسيعي از جابجايي افراد بين دو شهر تا سفرهاي بين کشورها را شامل مي شود.
اگر گردشگران طبيعي و تاريخي حاضر به ريسک سفر به منطقه اي خاص هستند در گردشگري سلامت (پزشکي)، افراد خاضر به پذيرش ريسک نيستند زيرا موضوع اصلي سلامتي آنان است ، به همين دليل پيش از سفر سعي مي کنند نهايت آگاهي و اطمينان را از مقصد خود بدست اورند اين آگاهي مي تواند تمامي ابعاد اعم از تخصص پزشکي، خدمات هتلينگ ، هزينه ها، و حتي شرايط محيطي را نيز شامل مي شود(سابرامانيام و همکاران ٢٠١٩،٢).
دابوس و باراکات ١(٢٠٢٠) درتحقيقي با عنوان « برطرف کردن شکاف آفلاين - آنلاين : ارزيابي تأثير کيفيت محتواي شبکه هاي اجتماعي برندها بر آگاهي از برند و قصد خريد » را ارائه نمودند و نتايج اين تحقيق نشان مي دهد فعاليت در شبکه هاي اجتماعي مجازي آگاهي از برند را افزايش داده و موجب خريد آفلاين برند مورد نظر مي شود.
اگرچه گردشگري پزشکي تنها شامل افراد خارجي نمي شود اما جذب گردشگران 1 Dabbous & Barakat 2 Koay et al 3 Raji et al 4 Usman & Navari 5 Seo & Park 6 Ramanathan et al 7 Aydin, G.
Perceived social media marketing activities and consumer-based brand equity.