Abstract:
سابقه و هدف: دین بخش مهمی از فرهنگ و مهمترین عامل موثر در رفتار و کنش افراد است. امروزه با پدیدۀ جهانیشدن، رشد فناوری و عقلانیت، شیوۀ تفکر بشر نسبت به دنیا، دین و ارزشهای مربوط به آنها متحول شده و عقلانیت زمینه را برای تفاوت دیدگاههای مختلف فراهم کرده است. حجاب از احکام ضروری دین است که در ادیان الهی دیگر ازجمله آیین زرتشت، یهود و مسیحیت نیز با تفاوتهایی وجود دارد. در دنیای غرب و شرق حجاب چالشهای زیادی ایجاد کرده است که موافقان و مخالفان متعددی دارد. ازاینرو، این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان دختر نسبت به نوع پوشش و ارتباط آن با اعتقادات دینی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1398 اجرا شده است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی و جامعۀ آماری آن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد است. در این مطالعه 360 نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه بهروش تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای نگرش به نوع پوشش دانشجویان، سنجش اعتقادات دینی و ویژگیهای جمعیتشناختی بررسی شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که از 360 دانشجوی شرکتکننده در پژوهش، 313 نفر مجرد و 47 نفر متاهل بودند. علاوهبراین، میانگین و انحراف معیار مشارکت دینی دانشجویان 72/0±49/3، پایبندی به اعتقادات 74/0±8۹/3، رعایت مسائل شرعی 86/0±16/4 و اعتقادات دینی کل 58/0±85/3 بوده است. همچنین بین رعایت مسائل شرعی و وضعیت پوشش دانشجویان با افزایش نیمسالهای تحصیلی (05/0P <) و بین نگرش به نوع پوشش و سطح اعتقادات دینی دانشجویان دختر با نوع رشتۀ تحصیلی آنان همبستگی معنیدار وجود داشت (05/0P <).
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت که دانشگاه علاوه بر ارتقای سطح علمی دانشجویان نقش خود را نیز بهعنوان نهادی علمی، فرهنگی و اجتماعی با تکیه بر اعتقادات و رفتار دینی مسئولان و استادان بهخوبی ایفا کرده است.
خلفیه البحث واهدافه: یعتبر الدین جزءا مهما من الثقافه واهم عامل موثر فی سلوک وافعال الاشخاص. ومع بروز ظاهره العولمه وتطور التکنولوجیا والعقلانیه فان طریقه تفکیر الانسان تجاه الدنیا والدین والقیم المرتبطه بهما قد تغیرت، وقد هیات العقلانیه الارضیه لتفاوت الاراء المختلفه. ویعتبر الحجاب من الاحکام الضروریه الدینیه، فهو موجود بانحاء مختلفه فی الادیان الالهیه الاخری ایضا ومن جملتها الدین الزردشتی والیهودیه والمسیحیه. وقد خلق الحجاب فی العالم الغربی والشرقی تحدیات کثیره، مما اوجد له مویدین ومعارضین کثیرین. ومن هنا فقد تم انجاز هذه الدراسه بهدف دراسه نظره طالبات الجامعه الاناث تجاه نوع اللباس وعلاقه ذلک بالاعتقادات الدینیه فی جامعه العلوم الطبیه لمدینه شهرکرد فی عام 2019.
منهجیه البحث: یعتبر البحث الحالی من النوع الوصفی-التحلیلی ومن النوع المقطعی. وتشمل مجموعه الدراسه طالبات جامعه العلوم الطبیه لمدینه شهرکرد. وفی هذه الدراسه فقد تم اختیار 360 طالبه من طالبات الکلیات المختلفه للجامعه بطریقه عشوايیه بسیطه. وقد تمت دراستهن من خلال الاستفاده من استبیانات النظره الی نوع لباس الطالبات، وقیاس الاعتقادات الدینیه، والخصايص السکانیه. کما تمت الاستفاده من الاحصاءات الوصفیه والاستنباطیه لتفکیک وتحلیل البیانات. وقد تمت مراعاه جمیع الموارد الاخلاقیه فی هذه الدراسه، ولم یلحظ مولفو المقاله ای تضارب للمنافع.
المعطیات: تشیر النتايج الی انه من بین ال 360 طالبه مشارکه فی هذه الدراسه کانت هناک 313 طالبه عزباء و47 متاهله. مضافا الی ذلک فان متوسط وانحراف معیار المشارکه الدینیه للطالبات کان 72/0±49/3، والالتزام بالاعتقادات 74/0±89/3، ومراعاه المسايل الشرعیه 86/0±16/4، والاعتقادات الدینیه العامه 58/0±85/3. کما ان هناک ارتباطا بین مراعاه المسايل الشرعیه وحاله حجاب الطالبات مع زیاده نصف السنوات الدراسیه بلغ (05/0P<)، وکان هناک ارتباط ذو معنی بین نوع النظره للحجاب ومستوی الاعتقادات الدینیه عند الطالبات وبین نوع الفرع الدراسی لهن یعادل (05/0P<).
الاستنتاج: بملاحظه المعطیات فانه یمکن القول بان الجامعه مضافا الی ارتقايها بالمستوی العلمی للطالبات فقد قامت بدورها بنحو جید باعتبارها موسسه علمیه وثقافیه واجتماعیه بالاعتماد علی الاعتقادات والسلوک الدینی للمسوولین والاساتذه.
Background and Objective: Religion is an important part of culture and the most important factor influencing the behavior and actions of individuals. Today, with globalization, the growth of technology and rationality, the way of thinking about the world, religion and related values has changed, and rationality has provided the basis for differences in the views. Hijab is one of the essential precepts of the religion that is different in different divine religions such as Zoroastrianism, Judaism and Christianity. In the world of the West and the East, hijab has created many challenges with its many pros and cons. The present study tries to investigate female students’ attitude towards the type of clothing and its relationship with religious beliefs in the Shahrekord University of Medical Sciences in 2018. Methods: The present study is a cross-sectional descriptive-analytical study. The sample population included students of Shahrekord University of Medical Sciences, out of whom 360 from different faculties were selected by simple random sampling and administered two questionnaires related to attitude to the type of student clothing and assessment of religious beliefs. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors declared no conflict of interest. Results: The results showed that out of the 360 participants, 313 were single and 47 were married. Mean and standard deviation were (3.49±0.72) for students' religious participation, (3.89±0.74) for adherence to beliefs, (4.16±0.86) for observance of religious issues and (3.85±0.58) for total religious beliefs. Also, observance of religious issues and the status of students’ hijab were significantly correlated with the increase in students' academic semesters (P<0.05). Attitude toward the type of clothing and the level of religious beliefs of the female students was also significantly correlated with their field of study (P<0.05). Conclusion: The results point to the conclusion that in addition to improving the academic level of students, university has also played its role as a scientific, cultural, and social institution based on the beliefs and religious behavior of officials and professors.