Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر نقاشی درمانی بر افسردگی دانش آموزان مدرسه ١٣ آبان چله گاه میباشد. روش پژوهش حاضر
نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. ٣٠ دانش آموز از مدرسه مدرسه ١٣ آبان چله گاه بود که در دو
گروه آزمایشی (١٥ نفر) و کنترل (١٥ نفر) تخصیص تصادفی شدند. گروه آزمایش نقاشی درمانی را در طول ده جلسه (هفته ای
یک جلسه، هر جلسه به طور متوسط ٦٠ دقیقه) دریافت کردند. افسردگی کودکان در ابتدا و انتهای جلسات درمانی با استفاده
از پرسشنامه اندازه گیری شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ بود. در نهایت، تحلیل آماری
با استفاده از تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش افسردگی دانش آموزان
مدرسه ١٣ آبان چله گاه اثرگذار است
Machine summary:
از آن جا که رشد و پرورش کودکان و ايجاد رفتارهاي صحيح در آن ها از اهميت بسزايي برخوردار است و با توجه به کمبود شواهد پژوهش داخلي در زمينه نقش هنردرماني در مشکلات عاطفي و روحي کودکان ، بررسي اين قبيل پژوهشها ضروري به نظر مي رسد، بنابراين پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي نقاشي درماني در کاهش افسردگي دانش آموزان مدرسه ١٣ آبان چله گاه انجام شد.
دهقان خليلي (١٣٩٨) پژوهشي با هدف تعيين تأثير نقاشي درماني در کاهش افسردگي کودکان طلاق انجام داد جامعه آماري شامل کليه کودکان طلاق شهرستان فسا در سال ١٣٩٧ بود، که به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفي در دو گروه آزمايش (شامل ٢٠ نفر) و گروه کنترل (شامل ٢٠ نفر) قرار گرفتند.
نتايج حاصل از تحليل کوواريانس نشان داد که بين افسردگي در دو گروه کنترل و آزمايش در مرحله پس آزمون پس از حذف تاثير پيش آزمون تفاوت معنادار وجود دارد و نقاشي درماني بر افسردگي کودکان طلاق تأثير معناداري دارد منصوريه (١٣٩٧)به بررسي تأثير نقاشي درماني در کاهش علائم افسردگي کودکان داراي والدين سوءمصرف کننده مواد پرداخت .
محمدي و رادين (١٣٩٦) به بررسي اثربخشي هنر درماني برپايه نقاشي بر کاهش افسردگي، اضطراب و پرخاشگري در کودکان پيش دبستاني پرداختند و ٣٠ کودک پسر ٤ تا ٦ ساله به عنوان نمونه انتخاب شدند.
بر اساس يافته هاي پژوهش مي توان گفت نقاشي درماني يک روش موثر در کاهش اضطراب و افسردگي دانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي پايين است پژو١ و همکاران (٢٠١٨) به اثربخشي برنامه نقاشي درماني براي درمان رفتارهاي خارجي در کودکان مبتلا به اختلال کم تواني هوشي پرداختند.