Abstract:
روش تحقیق از دروس بنیادی است که در دهههای اخیر رشد مناسبی داشته و مورد اقبال خوبی قرار گرفته؛ اما متاسفانه با وجود تأکیدی که امروزه بر روش تحقیق و به کارگیری صحیح آن در حوزههای مختلف علوم وجود دارد، شاهد بیتوجهی و کمتر پرداخته شدن به این مبحث و شیوهها و اصول آن در تحقیقات دانشجویی هستیم. از آنجا که اغلب دانشگاهها به پژوهش و برنامههای پژوهشی میپردازند، سعی بر آن دارند که آگاهی و شناخت دانشجو نسبت به روشهای تحقیق در زمینههای تخصصی افزایش دهند. کتاب «الموجز فی المنهج البحث العلمی فی التربیة و العلوم الإنسانیة» نوشتة دکتر سیف الاسلام سعد، کتابی است که در آن سعی شده است تا روش پژوهش علمی و اصول پایاننامهنویسی برای دانشجویان تبیین شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و نقد این کتاب پرداخته و برخی از امتیازها و کاستیهای آن را برشمرده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، توانایی نویسنده در تبیین مطالب، انسجام و ترتیب موضوعات، تأکید لزوم استفاده از رایانه در پژوهشهای علمی و رعایت علائم نگارشی از جمله مهمترین نقاط قوت کتاب مذکور است. اما ایراداتی چون، کم توجهی به ارجاعدهی درونمتنی، عدم استفاده از منابع، و جامع نبودن برخی مطالب و عدم تبیین تفاوت روششناسی و روش پژوهش از کاستیهای کتاب میباشد.
The research method is one of the fundamental courses that has been grown well in recent decades and has been well received; but unfortunately, despite the emphasis today on the research method and its proper application in various fields of science, we are witnessing less attention to this issue and its methods and principles in student research. Since most universities focus on research and research programs, they try to increase the student's awareness and knowledge of research methods in specialized fields. The book "Concise of the Approach to Scientific Research on Education and Anthropology" written by Dr Saif al-Islam has tried to explain the method of scientific research and the principles of dissertation writing to students. In the present study, this book has been reviewed and criticized with a descriptive-analytical method and has enumerated some of its advantages and shortcomings. Based on the findings of the current study, the author's ability to explain the content, coherence and order of topics, emphasizing the need to use a computer in scientific research, and observing writing marks are among the most important strengths of the book. However, lack of attention to in-text citations, lack of use of sources, and lack of comprehensiveness of some content and lack of explanation of the difference between methodology and research methods are the shortcomings of the book.
Machine summary:
بررسی و نقد کتاب الموجز في المنهج البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية (مختصری از روش تحقيق علمي در علوم تربيتي و علوم انساني) عبدالرزاق رحماني 1 چكيده روش تحقیق از دروس بنیادي است كه در دهههاي اخیر رشد مناسبی کرده و مورداقبال خوبی قرار گرفته است، اما متأسفانه، بااینکه امروزه بر روش تحقیق و بهکارگیری صحیح آن در حوزههای مختلف علوم تأکید میشود، با بیتوجهی و کمتر پرداختهشدن به این مبحث و شیوهها و اصول آن در تحقیقات دانشجویی مواجهیم.
كتاب الموجز في المنهج البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية، نوشتة سيفالاسلام سعد، کتابی است که در آن سعی شده است تا روش پژوهش علمی و اصول پایاننامهنویسی برای دانشجویان تبیین شود.
در اين جهت، نويسندۀ کتاب الموجز في المنهج البحث العلمي به دو نوع عنوان، عنوان اصلی در زمينۀ روش تحقيق علمی و عنوان ثانوی در علوم انسانی و تربيتی، اشاره کرده است.
3. 6 تحليل محتوا کتاب الموجز في المنهج البحث العلمی في التربية والعلوم الانسانية، علاوهبر موضوعات روش تحقيق و مراحل انجام پژوهش علمی، از نظر روششناسی نيز زيربنای پژوهشهای علمی بهشمار میرود.
4. 6 کاستیهای کتاب باتوجهبه اينکه کتاب الموجز في المنهج البحث العلمي کتاب آموزشی درجهت مادۀ پژوهش و روش تحقيق علمی و راهنمای دانشجويان در نگارش پژوهشهای علمی است، ذکر کاستیهای آن بهمنزلۀ عيب يا کاهش ارزش کتاب نيست، بلکه درجهت غنیترشدن کتاب و رفع کاستیهای آن است که درادامه، به برخی از اين کاستیها اشاره میشود: الف.