Abstract:
زمینه و هدف: ناتوانی‏ های یادگیری عاملی مؤثر بر بسیاری از جنبه ‏های زندگی فرد از جمله مهارتهای اجتماعی است، به گونه‏ای که عمده کودکانی که مهارتهای اجتماعی ضعیف دارند، گوشه گیر و منزوی می‏شوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی ساختاری مهارتهای اجتماعی کودکان با ناتوانیهای یادگیری بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی، مشکلات رفتاری، و کنشهای اجرایی بود.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. تعداد 220 نفر از دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مراجعهکننده به مرکز درمان ناتوانی‏ های یادگیری بوجیکای شهر تهران در سال 98-1397 با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و فرم والدین پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، فرم والدین سبک های دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ (2006)، خودکارآمدی تحصیلی جینکینز و مورگان (1999)، مشکلات رفتاری راتر (1967) و فرم کوتاه کنشهای اجرایی بریف (جیویا و همکاران، 2000) را تکمیل کردند. تحلیل داده های پژوهش با روش الگویابی معادلات ساختاری و آزمون اثرهای واسطهای در مدل پیشنهادی با روش بوت استراپ با استفاده از نرمافزارهای SPSS26 و AMOS24 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی با دادهها برخوردار است. بر اساس نتایج سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی و خودکارآمدی تحصیلی به ترتیب پیشبین منفی و مثبتی برای مهارت اجتماعی بودند (0/01>P) و نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی و کنشهای اجرایی در رابطه بین سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با مهارت اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها همچنین نشان دادند که سبک دلبستگی ایمن روی مهارتهای اجتماعی کودکان با ناتوانی یادگیری با نقش واسطهای کنش های اجرایی، تأثیر غیرمستقیم داشته و این اثرپذیری معنادار بود (0/01>P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه میتوان گفت که متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، مشکلات رفتاری، و کنش های اجرایی در رابطه بین مهارت های اجتماعی و سبکهای دلبستگی در کودکان با ناتوانی های یادگیری نقش واسطه ای دارند.
Background and Purpose: Learning disabilities affect many aspects of a person's life, including social skills, and most children with poor social skills are depressed and isolated. Therefore, this study aimed to develop a structural pattern of social skills of children with learning disabilities based on attachment styles with the mediating role of academic self-efficacy, behavioral problems, and executive functions.
Method: The present study was an applied research in its objective and a survey-correlational study using structural equations in the method of gathering the data. A sample of 200 students with learning disabilities referred to Bujika Center for the Treatment of Learning Disabilities in Tehran in 2018-2019 was selected by convenience sampling. The Social Skills Rating System-Parents Version (Gresham & Elliott, 1990), the Kinship Center Attachment Questionnaire (Halpern & Kappenberg, 2006), the Academic Self-Efficacy Scale (Jinks & Morgan, 1999), the Children's Behavior Questionnaire (Rutter, 1967), and the Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF; Gioia, Isquit, Guy, Kenworthy, 2000) were used to collect data. Research data were analyzed by structural equation modeling and mediation effect testing in the proposed model using the bootstrap method.
Results: The proposed model was found to fit the data. Results indicated that anxious and avoidant attachment styles and academic self-efficacy predicted social skills negatively and positively, respectively (p
Conclusion: According to the results of this study, academic self-efficacy, behavioral problems, and executive functions are mediators in the relationship between social skills and attachment styles in children with learning disabilities.