Abstract:
به طور پیش فرض، وقتی صحبت از صلح میکنیم نظر به سوی صلح میان کشورها میرود، درحالیکه کاربرد صلح برای دوگانه حکومت-ملت غریب به نظر میرسد و از واژه آشتی استفاده میشود. بنابراین، در این مقاله میخواهیم مفهوم صلح را خارج از زمینه سنتیاش در بافتی متفاوت به کار بگیریم تا وضعیت رابطه حکومت-ملت، به لطف پیوند خوردن با مفهوم صلح، امکان بازاندیشیدن درباره وضعیت خاورمیانه را، از نظر ظرفیت آن برای تولید موقعیتهای متفاوت زندگی، بدهد. ظرفیت تولید موقعیتهای متفاوت زندگی دارای ماهیتی چند وجهی از تولید فضا-زمانهای جدید به واسطه فعال شدن مردم و حکومت است. ما بررسی ایده صلح بین حکومت و ملت را در پرتو امکان تولید موقعیتهای متفاوت زندگی در وضعیت دیجیتال خاورمیانه بررسی میکنیم. ازاینرو، این مقاله از نوع تحلیلی-نظری است که با استناد به متون علمی در حوزه اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی عصر دیجیتال خاورمیانه به خلق ادبیات نظری درباره ایده چالش صلح بین حکومت-ملت میپردازد. به این ترتیب، ورود خاورمیانه به عصر دیجیتال چرخشی هستی شناختی را در ماهیت فضا-زمان اجتماعی به وجود آورده است که تولید موقعیتهای متفاوت زندگی در پرتو زایش ارزشهای جدید، چرخش ظهور و افول ارزشها، ایجاد موقعیت ناپایدار، و تولید حرکت از ویژگیهای ماهیت وضعیت دیجیتال است. آمیخته شدن مردم با وضعیت دیجیتال به شکل گیری ظرفیتهایی برای تولید موقعیتهای جدید اجتماعی، فرهنگی و سیاسی منجر شده است که چرخشی را از «مردم در خدمت حکومت مستقل»، بهمثابه وضعیت تاریخی حکومت مستقل از مردم و حاکمیت مطلق بر آنان، به سوی «مردم در خدمت مردم»، بهمثابه وضعیت نوظهور تولید ارزشهای مشترک در برابر حکومت مستقل رقم زده است. وضعیت مردم در خدمت مردم، سامانه جدیدی از قدرت را در جغرافیای ارتباطی دیجیتال بهوجود آورده که حکومت مستقل را در مقابل تولید ارزشهای اشتراکی تحولخواه مردم بر سر دو راهی انطباق یا تقابل با آنها قرار داده است. درنتیجه، وضعیت دیجیتال موقعیت ناممکن تولید مردم با ارزشهای مشترک تحولخواه را ممکن کرد و یکی از مهمترین کارکردهای آن در گسترش بهارعربی در خاورمیانه بود. به همین سبب، در خاورمیانه باتوجه به ریشه لاتین صلح در معنای هماهنگی، بین حکومت مستقل و مردم با ارزشهای اشتراکی تحولخواه ناهماهنگی به وجود آمده است که صلح حکومت و مردم را، باتوجه به عملکرد وضعیت دیجیتال در بهوجود آوردن موقعیتهای جدید هویتی با سرگشتی، ابهام و تعویق همراه کرده است.
Machine summary:
آميخته شدن مردم با وضعيت ديجيتال به شکلگيري ظرفيت هايي براي توليد موقعيت هاي جديد اجتماعي ، فرهنگي و سياسي منجر شده است که چرخشي را از «مردم در خدمت حکومت مستقل »، به مثابه وضعيت تاريخي حکومت مستقل از مردم و حاکميت مطلق بر آنان ، به سوي «مردم در خدمت مردم »، به مثابه وضعيت نوظهور توليد ارزش هاي مشترک در برابر حکومت مستقل رقم زده است .
ازاين رو، اقتصاد رانتي ، حضور نظاميان در عرصه نظامي ، تبديل مردم به تابعان مطلق و نظام سياسي قبيله گرايي سبب شده است تا جريان توليد ملت در خاورميانه به واسطه به کارگيري قدرت نظامي ، ساختار اداري در انحصار حکومت ، و سامانه هاي قدرت انجام شود (٧٥ :٢٠١٤ ,Sika)، زيرا منابع لازم براي تبديل شدن مردم به جماعت هاي مدرن از وضعيت تاريخي خاورميانه زدوده شده است .
در جريان بهارعربي ، جغرافياي ديجيتال فضا-زمان جديدي را براي جنبش ها و حرکت هاي تازه ايجاد کرده بود و اين مسئله اي مهم است که از ميان پتانسيل هاي مختلف براي توليد جنبش ها و حرکت ها آن موقعيت هايي توليد مي شوند که عليه وضعيت تاريخي حکومت مستقل هستند.
بهارعربي مردم جديدي را در خاورميانه به وجود آورد که ظرفيت توليد جماعت هاي مدرن اعتراضي را، با هدف خلق موقعيت هاي جديد در زندگي ، پيدا کرده بودند.
(2013), “Mediated martyrs of the Arab Spring: New media, civil religion, and narrative in Tunisia and Egypt,” Journal of Communication, 63.
), Beyond the Arab Spring the evolving ruling bargain in the Middle East, New York: Oxford University Press.
), Values, political action, and change in the Middle East and the Arab Spring, New York: Oxford University Press.