Abstract:
وفاداری نوعی نگرش مثبت به یک محصول است که بر اثر استفاده مکرر از آن به وجود میآید که دلیل آن را فرآیندهای روانی میدانند. برندهای لوکس به محصولات دارای سطح کیفیت بالا، محصولات لذتجویانه و اغلب دستساز اشاره میکند که با قیمت بسیار فراتر از سودمندی کارکردی خود، به فروش میرسند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی مولفههای کلیدی وفاداری به برند در کالاهای لوکس با استفاده از تکنیک دلفی فازی است. بدین منظور پس از مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش به شناسایی ابعاد وفاداری به برند در کالاهای لوکس با نظر 30 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی مسلط به مفاهیم تحقیق پرداخته شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تبلیغات دهان به دهان؛ تمایلات خریدار؛ افزایش خرید کالاهای هدف؛ تکرار خرید توسط مشتری؛ میزان ترجیح برند نسبت به سایر برندها و رفتار خریداران قبلی بر وفاداری به برند کالاهای لوکس تاثیر مستقیمی دارند.
Loyalty is a positive attitude to a product caused by repeated use of it, which is due to psychological processes. Luxury brands refer to high-quality, hedonistic and often handmade products that are sold at a price far beyond their functional usefulness. The aim of this study was to identify the key components of brand loyalty in luxury goods using fuzzy Delphi. For this purpose, after reviewing the theoretical foundations and background of the research, the dimensions of brand loyalty in luxury goods were identified with the opinion of 30 experts and academic professors who were fluent in the research concepts. The results of this study show that word-of-mouth advertising, buyer's tendencies, increasing purchase of target goods, repeating purchase by customer, brand preference over other brands and behavior of previous buyers have a direct impact on brand loyalty of luxury goods.
Machine summary:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسايي مؤلفه هاي کليدي وفاداري به برند در کالاهاي لوکس با استفاده از تکنيک دلفي فازي است .
به طور کلي، مصرف کنندگان محصولات لوکس مايل به پرداخت قيمت هاي بالاتر هستند زيرا ارزش درک شده محصولات لوکس بالاتر از محصولات انبوه است ، هر چند تحقيقات اخير ديدگاه نظري متضادي را ارائه ميدهد (به عنوان نمونه محمديان و ديگران ، ١٣٩٩؛ کريمي علويجه و زرين فرد، ١٣٩٩).
3 Septianto et al 4 Li et al سؤال اصلي مقاله حاضر اين است چه مؤلفه هاي کليدي وفاداري به برند در کالاهاي لوکس با استفاده از تکنيک دلفي فازي کدام اند؟ ٢.
مروري بر مباني نظري و پيشينه پژوهش مشاهدات رفتار مصرف کنندگان ايراني نشان ميدهد علاقه به مصرف برندهاي لوکس در بخش هاي مختلف بازار ايران ، از جمله بازار خودرو محسوس است ؛ براي مثال طي شش ماه اول سال ١٤٠٠ ميزان واردات نسبت به مدل مشابه سال قبل ، با افزايش ٨٠ درصدي مواجه شده است (سالنامه آمار تجارت خارجي، ١٤٠٠).
ملاحسيني و تاج الديني (١٣٩٤)، در پژوهشي به بررسي تأثير تنوع کانال هاي توزيع برندهاي لوکس خارجي بر ارزش برند و وفاداري مصرف کنندگان در بازار پوشاک کرمان ، پرداختند.
10 Lezama, Arroyo & Hernández ٤-٢.
بررسي تاثير تنوع کانال هاي توزيع برندهاي لوکس خارجي بر ارزش برند و وفاداري مصرف کنندگان در بازار پوشاک کرمان .
Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior.