Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین مؤلفههای تربیت انقلابی زمینهساز تمدن اسلامی با تاکید بر بیانیه گام دوم است. این پژوهش، کیفی و از حیث هدف اکتشافی میباشد. جامعه و قلمرو پژوهش مشتمل بر بیانیه گام دوم و بیانات مقام معظم رهبری راجعبه تربیت انقلابی و تمدنسازی اسلامی است. دادهها با روش مطالعه اسنادی و فیشبرداری، گردآوری شدهاند. جهت شناسایی و کشف مضامین از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جهت استخراج مقولهها، ملاکها و نشانگرها برای دستیابی به الگوی تربیت انقلابی، متن بیانیه گام دوم و متن سخنرانی مقام معظم رهبری مورد کنکاش قرار گرفت. دادهها نیز با شیوة تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. طی فرایند تحلیل مضمون، 159 مضمون پایه، 25 مضمون سازماندهنده معنویت و اخلاق، مبانی و ارزشهای انقلاب، مولفههای فرهنگی انقلاب، آگاهیبخشی سیاسی، دستاوردهای انقلاب، اعتماد به درون، بصیرت، آرمانخواهی، دانش، پژوهش و فنآوری، توجه به ظرفیت امیدبخش کشور، پیشرفت، اتحاد ملت، نظارت سازنده، مسئولیتپذیری و سبک زندگی اسلامی و 3 مضمون فراگیر محورهای اساسی انقلاب، عوامل و مقتضیات تربیت انقلابی و موانع تربیت انقلابی نیز استخراج گردید.
The purpose of the present study is to explain the components of revolutionary education underlying Islamic civilization with an emphasis on the Statement of the Second Step. This research is qualitative and in terms of purpose is considered explorative. The research population and domain involve the Statement of the Second Step as well as speeches of the Supreme Leader about revolutionary education and Islamic civilization. The data of research was collected using document study and note taking. Besides, content analysis has been used for the identification of the themes. For extracting the subjects, criteria, and indicators for achieving the model of revolutionary education, the text of the Statement of the Second Step as well as the speeches of the Supreme Leader were reviewed. The data was analyzed using the method of content analysis. In this procedure, the following themes were derived: 159 basic contents, 25 organizing contents for spirituality and ethics, foundations and values of the revolution, cultural components of the revolution, raising political awareness, revolutionary achievements, self-esteem, insight, idealism, knowledge, research and technology, paying attention to the promising potential of the country, development, unity of the nation, constructive monitoring, responsibility, Islamic life style as well as pervasive contents including the main axes of the revolution, causes and requirements of revolutionary training, and its obstacles.
Machine summary:
جامعه و قلمرو پژوهش مشتمل بر بيانيه گام دوم و بيانات مقام معظم رهبري راجع به تربيت انقلابي و تمدن سازي اسلامي است .
طي فرايند تحليل مضمون ، ١٥٩ مضمون پايه ، ٢٥ مضمون سازمان دهنده معنويت و اخلاق ، مباني و ارزش هاي انقلاب ، مولفه هاي فرهنگي انقلاب ، آگاهيبخشي سياسي، دستاوردهاي انقلاب ، اعتماد به درون ، بصيرت ، آرمان خواهي، دانش ، پژوهش و فن آوري، توجه به ظرفيت اميدبخش کشور، پيشرفت ، اتحاد ملت ، نظارت سازنده ، مسئوليت پذيري و سبک زندگي اسلامي و ٣ مضمون فراگير محورهاي اساسي انقلاب ، عوامل و مقتضيات تربيت انقلابي و موانع تربيت انقلابي نيز استخراج گرديد.
با توجه مطالب بيان شده ، مسئله اصلي پژوهش اين است که مولفه هاي تربيت انقلابي زمينه ساز تمدن اسلامي مبتني بر انديشه رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيانيه گام دوم انقلاب کدامند؟ ٣.
اهداف پژوهش هدف پژوهش حاضر اين است که ابتدا مولفه هاي تربيت انقلابي زمينه ساز تمدن اسلامي مبتني بر انديشه رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيانيه گام دوم انقلاب استخراج و پس از آن به ارائه الگوي مفهومي پرداخته شود.
در اين پژوهش پس از مطالعه انديشۀ مقام معظم رهبري پيرامون مولفه هاي تربيت انقلابي زمينه ساز تمدن اسلامي مبتني بر بيانيه گام دوم ، با روش تحليل مضمون ، ۲۵ مضمون سازنده و ۳ مضمون فراگير ارزش هاي انقلاب اسلامي، عوامل و مقتضيات تربيت انقلابي و موانع تربيت انقلابي احصاء گرديد.