Abstract:
روانشناسی رنگ، شاخه ای از علم روانشناسی رفتاراست که به مطالعه چگونگی تاثیر رنگ بر رفتار انسان می پردازد. رنگ باعث فروش محصولات میشود و ابزاری قدرتمند برای بازاریابیاست که بر تمایل مشتریان به خرید، نفوذ و تاثیر فراوانی دارد. هر کدام از رنگها طیف خاصی از مشتریان را به خود جلب میکند و می تواند ادراک کلی مصرف کننده را در مورد یک محصول تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در زمان تعریف نشانه ها، تبلیغات، طراحی برند و بسته بندی محصول، توجه به آثار متفاوت رنگ در افراد می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت شرکت داشته باشد. در این مقاله ابتدا مقدمه ای در مورد رنگ و نحوه تشخیص آن توسط چشم انسان بیان گردیده، سپس به نقش و اهمیت رنگ در بازاریابی و تبلیغات و معانی مختلف رنگها در فرهنگها و مذاهب گوناگون پرداخته شده و چگونگیاستفاده از رنگها بر اساس موقعیتهای مختلف و نحوه تاثیر آن بر مخاطبین مورد بررسی قرار گرفتهاست. در ادامه، چگونگیاستفاده از رنگها در طراحی برند و نقش آن در ایجاد قدرت تشخیص برند و تصویر برند در مخاطبین و همچنین بسته بندی محصولات به تفصیل بیان شدهاست. تاثیر جنسیت، محل جغرافیایی زندگی و سن مخاطبین در استفاده از رنگهای مناسب در تبلیغات و طراحی برند مورد بحث قرار گرفته و در نهایت پیشنهاداتی جهت بهبود اثربخشیاستفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی و تبلیغات، ارائه گردیدهاست.
Machine summary:
همچنين در زمان تعريف نشانه ها، تبليغات ، طراحي برند و بسته بندي محصول ، توجه به آثار متفاوت رنگ در افراد مي تواند نقش بسيار مهمي در موفقيت شرکت داشته باشد.
در اين مقاله ابتدا مقدمه اي در مورد رنگ و نحوه تشخيص آن توسط چشم انسان بيان گرديده ، سپس به نقش و اهميت رنگ در بازاريابي و تبليغات و معاني مختلف رنگ ها در فرهنگها و مذاهب گوناگون پرداخته شده و چگونگياستفاده از رنگ ها بر اساس موقعيتهاي مختلف و نحوه تاثير آن بر مخاطبين مورد بررسي قرار گرفته است .
تاثير جنسيت ، محل جغرافيايي زندگي و سن مخاطبين در استفاده از رنگ هاي مناسب در تبليغات و طراحي برند مورد بحث قرار گرفته و در نهايت پيشنهاداتي جهت بهبود اثربخشياستفاده از روانشناسي رنگ در بازاريابي و تبليغات ، ارائه گرديده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٤: کاربرد تجاري رنگ نارنجي در برند تيمهاي ورزشي و سايت شرکت آمازون رنگ سياه داراي معناي لوکس بودن و با ارزش بودن و نيز آزادي از قيد زمان است .
رنگ و طراحي برند در زمان تعريف نشانه ها، تبليغات و طراحي برند و همچنين در بسته بندي محصول ، توجه به آثار متفاوت رنگ در افراد مي تواند نقش بسيار مهمي در موفقيت داشته باشد.
“Emotionally toned pictures and color selection for children and college students”, Journal of Genetic Psychology, Vol. 33 No. 2, pp.