Abstract:
گردشگری در قرن حاضر، به عنوان یکی از پر رونق ترین صنایع، و نیروی محرکه توسعه اقتصاد جهانی شناخته می شود از این نظر بیشتر دولت ها نقش گردشگری را در رشد اقتصادی و پیشرفت اجتماعی به رسمیت شناخته اند اولویت بندی مقصدهای گردشگری را میتوان بهنوعی، بخشی از فرآیند برنامهریزی فضایی در یک منطقه دانست هدف این پژوهش اولویت بندی مناطق نمونه گردشگری در استان مرکزی به منظور سرمایه گذاری و توسعه پایدار می باشد. میباشد که به روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی تدوینشده و برای تجزیهوتحلیل دادهها از ترکیب دو مدل F-AHP و F-TOPSIS استفاده گردیده است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 25نفر از کارشناسان بخش گردشگری است که با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات موردنیاز جمعآوریشده است. از ضریب آلفای کرون باخ برای سنجش پایایی پرسشنامه به میزان84/0 استفادهشده است و نتایج حاصل از مدل تاپسیس فازی، مکانهای گردشگری استان مرکزی جهت بازدید گردشگران به ترتیب زیر اولویتبندی نمود: استان اراک، با امتیاز (536/0) رتبه یک، ساوه با امتیاز (526/0) رتبه دوم، خمین (478/0)، رتبه سوم، تفرش و دلیجان با امتیاز (466/0)، (462/0)رتبههای سوم و چهارم قرار گرفتند.
It is desirable economical on the territory of the country and prevention of inconsistency and negative and negative reflections in the land area. The purpose of this research is to investigate the effect of investment factors on the sustainable development of Markazi province. The type of descriptive-analytic research is based on collecting required data by observing and completing the questionnaire. Regarding the fact that the number of tourists referring to tourism samples in the central province was not ascertained by using the second-order Cochran formula, 220 items were selected and the questionnaire was distributed randomly among the sample areas of tourism. The validity of the questionnaire was evaluated by a number of confirmed researchers and its reliability was calculated using Cronbach's alpha test of 0.82%. To analyze the data, tests such as t-test, Pearson correlation coefficient, linear multiple regression and path analysis have been used, and its meaningful difference is also significant for all indicators. Also, th