Abstract:
یکی از راهکارهای تامین مالی دولت و شرکتها استفاده از اوراق مشارکت میباشد. از چالشهای اساسی و از دلایل عدم موفقیت انتشار انواع اوراق بهادار از جمله اوراق مشارکت در دورههای مختلف، بازاریابی نامناسب این اوراق میباشد. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بازاریابی اوراق مشارکت با رویکرد آمیخته بازاریابی پرداخته میشود. روش انجام پژوهش روش دلفی و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان مالی و بازاریابی میباشد و روش نمونهگیری پژوهش روش قضاوتی است. در ابتدای پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانهای و تشکیل جلسه هم اندیشی (طوفان فکری) و مصاحبه با خبرگان 9 عامل موثر تحت سه معیار شرایط علّی، شرایط مداخله گر و شرایط زمینهای شناسایی و در قالب پرسشنامه طبقه بندی گردید و سپس با توزیع پرسشنامه در دو مرحله به روش دلفی از 14 خبره مالی و بازاریابی برای تایید و میزان اهمیت هر کدام از عوامل موثر بازاریابی اوراق تهیه گردید و در انتها به اولویت بندی این عوامل موثر با روش ویکور فازی پرداخته شد. مطابق با یافتههای نهایی پژوهش، میزان اهمیت عوامل موثر بر بازاریابی اوراق مشارکت با رویکرد آمیخته بازاریابی، به ترتیب بر حسب معیار شرایط علّی: قیمت، محصول، مکان (توزیع) و ترفیع (ترویج)، بر حسب معیار شرایط مداخله گر: شواهد فیزیکی (شفافیت و نظارت)، فرآیند (سیاست) و نیروی انسانی و برحسب شرایط زمینهای (بسترساز): ویژگیها و انگارههای ذهنی، میباشند.
One of the ways to finance government and companies is to use partnership bonds. One of the main challenges and reasons for the failure of issuing various types of securities, including partnership bonds, in different periods is the inappropriate marketing of these bonds. Therefore, in this research, identifying and prioritizing the effective factors on the marketing of partnership bonds with a mixed marketing approach is done. The method of conducting the research is the Delphi method, and the data collection tool is the interview and questionnaire. The statistical population of this research includes financial and marketing experts, and the research sampling method is a judgmental method.At the beginning of the research, by using library studies and holding brainstorming sessions (brainstorming) and interviewing experts, 9 effective factors were identified under the three criteria of causal conditions, intervening conditions and background conditions and were classified in the form of a questionnaire, and then by distributing the questionnaire in two The stage was prepared by the Delphi method from 14 financial and marketing experts to confirm and the importance of each of the effective factors of bond marketing, and at the end, these effective factors were prioritized using the Fuzzy Vicor method. According to the final findings of the research, the importance of factors affecting the marketing of partnership bonds with a mixed marketing approach, respectively, according to the criteria of causal conditions: price, product, place (distribution) and promotion (promotion), according to the criteria of intervening conditions: physical evidence (transparency and supervision), process (policy) and manpower and according to background conditions (platform): characteristics and mental concepts.
Machine summary:
پژوهشگر کميته مالي ، سرمايه گذاري و بانکداري اسلامي دانشکده مديريت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسين (ع )، تهران ، ايران مقدمه تأمين منابع مالي به عنوان بازوي توانمند نهادهاي مالي و از عوامل مهم در تعميق نظام مالي هـر کشوري محسوب مي شود و در اين ميان بازارهاي بـدهي را مـي تـوان جـز لاينفـک بخـش مـالي دانست .
امروز که دولت در توسعه و آبادي کشور با کمبود منابع مالي مواجه است ؛ لذا اهميت ارتقـا و توسعه بازار صکوک در بستري گسترده با هماهنگي ديگـر ارکـان مـالي کشـور، در جهـت بهبـود اقتصاد و تبديل سرمايه هاي غيرمولد بـه مولـد از طريـق اوراق بهـادار اسـلامي نمايـان مـيگـردد و رويکردي مهم براي افزايش قدرت تأمين مالي کشور ميباشد.
به ايـن ترتيـب ارتقـا و توسـعه بـازار صکوک با توجه به مسئله بازاريابي آن ، موجب هموار شدن راه هدايت نقدينگي کشور بـه سـمت توليد ميباشد و اين ارتقا و توسعه زماني اتفاق ميافتد که بتوان عوامل مؤثر بـر بازاريـابي اوراق را شناسايي کرد و راهکارهايي را براي برون رفت از چالش هاي موجود آن ارائه داد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) فاز اول : مطالعات کتابخانه اي براي شناسايي عوامل مؤثر بر بازاريابي اوراق مشارکت فاز دوم : طوفان فکري فاز سوم : بررسي و شناسايي عوامل مؤثر، تجميع و پالايش عوامل به همراه طبقـه بنـدي اوليـه از عوامل شناساييشده توسط پنل خبرگان و محدود کردن ليست اصلي به مهم ترين موارد فاز چهارم : طبقه بندي نهايي و اولويت بندي عوامل مؤثر فاز اول : مطالعا کتابخانه اي در اين مرحله به شناسايي يک سري از عوامـل مـؤثر بـر بازاريـابي اوراق مشـارکت بـر اسـاس مطالعات کتابخانه اي و پيشينه پژوهش پرداخته شده است .